Mit ben
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg bruger hormon spiral. Jeg fik så den anden dag en enorm smerte i venstre underben,. Og jeg tænkte faktisk på, o det kunne være en blodprop, som jeg ved, at man kan få af hormoner. Det lyder måske voldsomt men jeg gik i skole med en pige som spiste p- piller og fik en blodprop som så gik op i lungen. Jeg har ondt hvergang jeg sætter mig på hug, så strammer det i benet og hvis jeg føler udenpå huden, så er der en "knude" i benet.
Min læge synes jeg er "sart" så jeg tør ikke ringe derop.

Svar:
Hej!
Man ved at p-piller øger risikoen for at få venøse blodpropper, og ligesom du beskriver med din veninde, så kan det starte i benet. P-piller indeholder dog to slags hormon - kunstig østrogen og kunstig progesteron - imens at en hormonspiral blot indholder kunstig progesteron, også kaldt gestagen. Og når det gælder hormonel prævention med blot gestagen, så som feks. minipiller og hormonspiral, så er risikoen for venøse blodpropper stort set densamme for kvinder der har hormonspiral og for kvinder der ikke bruger hormoner.
Hvis man får en blodprop i benet kan man få smerte, og måske også rødme og hævelse. Smerter i benet kan man dog få at rigtig mange ting, og oftest ikke på grund af noget sygdom, så det er meget sandsynligt at din smerte ikke skyldes noget alvorligt. Hvis smerten allerede er blevet bedre så synes jeg at du skal være helt rolig - det ville tæle meget imod en blodprop. Prøv at tænk over om smerten kom i særlig forbindelse med noget - kan du have lavet en forkert bevægelse? Bliver det ved eller hvis det i mellemtiden er blevet meget værre, så synes jeg du skal ringe til din læge. Vi er blevet læger for at behandle alle der har brug for det, uanset om de er sarte eller ej ;-)
God bedring!
Mvh
Rebecka