Mit bækken låser
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
hej lægebrevkasse
mit meget irriterende problem er at mit bækken låser konstant. det begyndte for 11/2 år siden med at jeg fik lavet en forkert bevægelse da jeg skulle bøje mig fremover og så sagde det et kæmpe knæk. jeg har gået til fyseterapeut lige siden maj 2015 og det bliver bare ved. var til fys for fire dage siden. Så der har gået 4 dage hvor det har været godt og nu har det så låst sig igen. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre ved det mere. Jeg er lige skiftet til en anden fyseterapeut og har været hos hende en gang. Hun har givet mig nogle rigtige gode øvelser. Synes de virker meget godt ind til videre og de hedder øvelser til at låst bækken så det burde være de rigtige øvelser jeg får nu. Det tror jeg ikke jeg fik før. Er det muligt at få taget et røngenrebillede af bækkenet hos fyseterapeuten eller skal man et helt andet sted? Og hvad kan man ellers gøre for at det bliver bedre? Og vil det nogensinde forsvinde?

Svar:
Hej med dig.
Det lyder da også irriterende, men godt at du nu er ved en fysioterapeut, som har givet dig nogle andre øvelser. Forhåbentlig de vil hjælpe dig, for ens bækken er en kompliceret anatomisk del af vores krop med mange muskler, sener, nerver og kar, som alle kan blive irriterede og gøre ondt. Endvidere indeholder vores bækken også bla. vores livmoder, æggestokke og blære.  Mange går med myoser i deres bækkenbundsmuskulatur, så du er ikke alene med probemer med smerter i bækkenet.
Et røntgenbillede af bækkenet og hofter kan fortælle noget om knoglestruturen og hvordan brusken har det. Det kan desværre ikke fortælle noget om muskulaturen eller detajer om brusk i bækkenet. Hvis fysoterapeuten vurderer, at der skal en form for billeddiagnostik til - som fx. røntgen, så kan de godt henvise til røntgenbillede, men der skal være en indikation ( en årsag ) til, at man henviser. For ellers blier du bare udsat for unødvendig røntgenstråling i et område der indeholder fx kvindens æggestoke. Så kan ikke udtale om det ville ære en god ide med billeddiagnostistik, uden at have undersøgt dig. Går ud fra at fysioterapeuten grundigt har undersøgt dig, så I er sikre, på at du "sidder fast" i bækkenet og smerterne/ubehaget ikke skyldes andre steder.
Af min erfaring, så ved jeg at de fleste får det bedre. Med gode fysioterapuetiske øvelser, så kommer man langt. Så håber, at det vil hjælpe for dig, men snak med din fysioterapeut om det.
Venlige hilsener
Lærke