Misophonia
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
Jeg ved slet ikke om I kender til denne diagnose, da Danmarks læger hvis ikke kender til det. Ellers så kan I vel læse om det på nettet. Grunden til at jeg skriver, er at jeg selv er meget bange for at jeg har det. Misophonia er jo ofte forbundet med OCPD (perfektionisme mm) som jeg i stor grad lider af.  Det forbindes også med spiseforstyrrelsen Anoreksi. Jeg har ikke anoreksi, men har kæmpet med min vægt og sult i godt et år nu. Anyway! Det var ikke omkring det. :) Jeg har bare et vis HAD til en stor del lyde, der kommer fra andre mennesker. Dog er det ikke alle mennesker, men kunne visse. Det er dog en kæmpe byrde, når to af dem er min mor og bror. Jeg kan ikke klarer at høre folk spise, synke, nyse, hoste, trække vejret, rømme sig og grine. Ikke nok med det så kan jeg heller ikke klare når kropsdele bevæger sig rundt i ring eller vippe som ex en fod. Jeg bliver helt vildt vred, og ender altid med at styrte ud af vores stue derhjemme og skrige højt på mit værelse og derefter skade min hånd ved at slå den hårdt ind i døren eller væggen pga frustration eller irritation. Nu er jeg bare virkelig bare bange for om jeg lider af det her? For det er så forfærdeligt! Jeg kan ikke engang sidde stille i mit klasseværelse, hvis der er ingen lyde, men bare 'menneskelyde' så bliver jeg helt vildt vred og ender med at løbe ud. Er der noget jeg kan gøre eller kan I hjælpe mig på nogen måde?
Mange hilsner en frustreret pige på 14 :)
(jeg blev helt frustreret over at skrive om lydende, hører dem nærmest)

Svar:
Kære du frustrerede 14 årige
Jeg forestiller mig, at blive vred og frustreret når jeg hører helt almindelige dagligdags lyde. Det kan jeg slet ikke. Det må være voldsomt irriterende og forstyrrende, som du også skriver. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget. Specielt når nogle af kilderne er din mor og din bror.
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg heller aldrig har hørt om misophonia eller misofoni, som det hedder på dansk. Når jeg læser forskellige videnskabelige artikler omkring diagnosen, så kan jeg se at det stadig er en ret ny diagnose, som man slet ikke bruger herhjemme endnu. Den er først for nyligt blevet brugt i USA.
Alt i alt kan jeg læse at den lægger sig tæt op ad andre psykiatriske sygdomme. Det er for eksempel anoreksi og OCPD. Men også mange andre sygdomme, som ændrer ens reaktioner og tankemønstre, for eksempel den personlighedsforstyrrelse som hedder borderline. Der er også mennesker, som lider af det man kalder hypersensitivitet – altså de reagerer kraftigere på alle de indtryk de får. Om det er lyd, lys eller berøring. De er altså ekstra følsomme. Bl.a. borderline diagnosen har også nogle af de andre ting du beskriver, med bl.a. problemer med vægt og sult, at du skader din hånd osv.
Man er stadig ikke helt afklaret med hvad det skyldes, altså misofonien. Er det en ekstra følsomhed i selve hjernen eller er det mere en del af en personlighed.
Grunden til at jeg nævner de her andre diagnoser, er bl.a. at jeg ikke kan læse noget sted at lyde fra bestemte personer skulle være værre. Du skriver at din mor og din bror gør det værre mens andre personer slet ikke udløser din vrede. Det kan jeg ikke rigtig genfinde i artiklerne og de studier der er lavet.
Men hvis vi nu skal komme lidt nærmere på hvad du skal gøre. For jeg synes bestemt du skal gøre noget. Du kan ikke fortsætte med at leve med at være så generet af nogle lyde, som vil forfølge dig i din dagligdag. Det mest oplagte sted at starte er at få udelukket alle de andre diagnoser, som ligner den her meget. Altså alle de her forskellige diagnosee som er fætre og kusiner til misofoni. Det skal være helt klart, at det ikke er en af dem, som du bøvler med. Hvis du har en af de diagnoser, kan du sagtens stadig have en grad af misofoni, men så kan vi først og fremmest behandle den diagnose, som vi kender og har stor erfaring med. Det skal altså undersøges hos en psykiater. Det er dem som er specialister i den slags sygdomme. Det kræver en henvisning fra din læge. Derfor skal du først og fremmest ned til din egen læge og bestille en tid. Du kan fremlægge dine problemer, som du har gjort her for mig, og så spørge om han/hun synes du skal til psykiater.
Som jeg læser det, kender man stadig ikke nogen rigtig god behandling. Det kan være du skal til en psykolog eller måske en pædagog, som er specialist i hørelsen og hvordan du håndterer de lyde du hører.
Jeg håber det kunne gøre dig lidt klogere. Held og lykke med det. Jeg håber det bliver bedre, så du kan komme ud og leve dit liv, som alle dine venner og veninder. Uden irritation og vrede.
Mange hilsner fra Line