Minipiller og usikkerhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kære Cuberhus.
Først og fremmest en masse ros til jeres side, den fungerer super godt!
Jeg har en kæreste på 17 år, ligesom mig selv, som jeg har været sammen med i snart 2 år. Jeg er utroligt glad for ham og han for mig, så det kunne simpelthen ikke være bedre. Nu til sagen: Vi har et godt sexsliv og nyder det hver gang, og er begge to meget påpasselige med hensyn til prævention. Jeg startede på minipiller for 5 måneder siden og vi bruger derudover også ofte kondom, bare for at være på den helt sikre side. Sagen er den at jeg nemlig går og er utroligt bange for at blive gravid, selvom jeg tager mine piller som jeg skal (hver aften klokken 22), og ikke har glemt en eneste. Jeg synes bare ikke det er helt nemt at stole på dem, især nu når min menstruation er blevet mere uregelmæssig end den plejer (den har aldrig været helt regelmæssig), hvilket jo bare er en normal bivirkning for minipiller. Jeg har haft menstruation med ca. 37 dages mellemrum de sidste par gange, men det mellemrum er blevet større.
I dag er der gået 45 dage siden sidst, og jeg bliver simpelthen mere nervøs for hver dag der går. Grunden til dette er, at sidst jeg var sammen med min kæreste, gjorde vi det først med kondom på (hvor han kom), og bagefter satte vi så et nyt på og gjorde det igen. Vi tørrede ikke sæden af hans penis, og satte bare et nyt kondom uden at vaske hænder. Det vil sige, at der godt kan have sidet noget sæd på kondomet fra første gang, og det er for mig kilde til bekymring.
Det skal lige siges at jeg har valgt minipillerne af den grund at jeg er stærkt imod at forhindre ægløsning ved brug af eksempelvis p-piller, og synes de virker rigtig godt for mig - Det eneste minus er at jeg bare er bekymret, og vil gerne høre jer om i synes det er spild af tid fra min side at være det. Kan jeg stole på minipillerne? Og er det normalt at min menstruation først kom nogenlunde regelmæssigt, for så (lige nu) pludselig at udeblive?
Kærlig Hilsen S

Svar:
Hej S
Tak for dit spørgsmål og mange tak for din ros!
Det er dejligt at høre, at du og din kæreste er glade for hinanden, og at I har et godt sexliv. Det er godt, at I beskytter jer, når I har sex, men jeg kan forstå, at du faktisk er ret nervøs for at blive gravid. Du er ikke alene. Der er mange, der går og er meget nervøse for, om deres prævention nu virker og om de kan risikere at blive gravide.
På netdoktor kan du se en oversigt over sikkerheden ved de forskellige præventionsformer. Du kan følge lintet her.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ekstra nervøs, når menstruationen er så uregelmæssig, som du oplever det med mini-pillerne. Med både kondom og korrekt brug af mini-piller vil jeg vurdere at sandsynligheden for at blive gravid er minimal, selvom I ikke vaskede hænder eller tørrede sæden af hans penis i mellem de to gange.
Jeg tror, du har brug for at finde ud af, hvad der er det vigtigste for dig. Om du bliver for bekymret ved at bruge minipillerne, fordi du ikke kan regne med hvornår du får menstruation og derfor bliver bekymret hver gang den bliver forsinket. Eller om det er at bruge en anden præventionsform, hvor din menstruation kommer mere regelmæssigt, så du måske bedre kan have ro i sindet.
Mange gange kan det hjælpe at snakke med nogen om det, for når man får sagt tingene højt, bliver det oftere mere klart for en selv, hvad man egentlig mener om tingene. Jeg vil foreslå dig at tale med din kæreste, dine forældre, vores chat eller din læge. Din læge vil også kunne fortælle dig om andre præventionsformer, hvis du er mere interesseret i at høre nærmere om dem.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
God sommer!
Mange hilsner Christine