Mine klunker
brevkassespørgsmål af
sebastian
17 år
Heej, jeg er en knægt på 17 år som har et forhold til min elskede kæreste.
Vi har været sammen i godt 7 måneder nu, men jeg har lidt af et lille problem, jeg har en pik som måler omkring de 23cm hvilket jeg er meget tilfreds med, men når min pik bliver helt stiv, så har jeg et problem med at mine klunker kan finde på at kravle op så de sidder nede ved roden af mit lem.
Skal jeg være bekymret for det, har bare hørt at jeg kan ende med at stirelisere mig selv ved det.
Så ville bare være sikker, da min kæreste og jeg i snart 3 måneder har førsøgt at skulle blive forældre men desværre uden held.
Det skal så lige siges af hun først for omkring 1 til to måneder er stoppet med at tage p-piller.

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål.
En mands testikler bliver i fosterlivet dannet helt oppe omkring nyrerne, og i løbet af det første leveår "vandrer" de ned i pungen. Nede i pungen ligger altså testiklen, testiklens blodforsyning og muskler til testiklen (cremaster-musklen). Grunden til at testiklerne er placeret i pungen, er fordi de som udgangspunkt helst skal være ca 2 grader koldere end selve kroppen. Når det bliver koldt, så trækker testikelmusklen (cremaster-musklen) testiklen op til kroppen, så de bliver varme lidt. Når det bliver varmt, så slapper musklen af, og testiklen falder længere ned.
Man kan blive steril hvis testiklen/testiklerne ikke ligger i pungen. Det er derfor man bliver undersøgt ved læge som spædbarn, ved skolelæge og ved militæret. Man kan selv mærke efter om begge testikler er i pungen. Normalstørrelse er ca 2x3x4 cm pr testikel.
Det lyder til at du oplever at dine testikler bliver trukket op til kroppen ind imellem - og det er helt normalt.
Når jeg læser dit spørgsmål, bliver jeg nødt til at rådgive jer lidt yderligere.
Det er dejligt at du har fundet en kæreste som du er glad for. Og det er dejligt for jer at I er enige om at I gerne vil have børn sammen. Men du er stadig meget ung, og det er et stort ansvar at blive forældre, for ikke at snakke om at det er ganske dyrt. Både rent økonomisk, men også med tid og karriere. Jeg vil anbefale jer at tale med nogle voksne om det ansvar og opgaver der følger med at få børn. Hvis I derefter fortsat mener at det er en god ide, så kan ingen stoppe jer. Men I skylder jer selv, jeres ungdom og jeres kommende børn at være sikre.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, og at du vil tænke over det jeg har skrevet.
Mvh David