Mine bryster er for små.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej cyberhus. Jeg er 18, næsten 19 år og går rundt med det problem at jeg synes mine bryster er for små. Jeg har altid synes de er små, og når jeg ser mig i spejlet er jeg ikke tilfreds med dem. Jeg bruger en 70a, men selv den synes jeg kan være svær at fylde ud. Jeg tænker meget over det når jeg er ude i offentligheden. Jeg er en spinkel pige, jeg er 161 cm høj og vejer 45 kg. Jeg prøver ikke på at tabe mig eller noget, min mor var også så tynd dengang hun var på min alder så det må ligge til familien. Jeg har ingen problemer med at spise, men mine bryster vokser bare ikke. Jeg har i forvejen en meget lav selvtillid og kan ikke lide at være i blandt andre mennesker. Jeg overvejer meget om en brystoperation vil kunne hjælpe mig på det problem, men ved ikke hvordan jeg skulle få råd og ved ikke om jeg skal snakke med min mor om det. Hvad synes i, jeg skal gøre?

Svar:
Kære pige.
Det er godt du skriver ind og deler din frustration. Alle kvinder har på ét eller andet tidspunkt prøvet at være utilfreds med deres krop, så fortvivl ikke - du er bestemt ikke alene og jeg kan sagtens forstå dig :-)
Dine bryster ændrer sig hele livet igennem. Lige nu har du en alder hvor de stadigvæk godt kan vokse, faktisk indtil du bliver 22. Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde hvor hurtigt brysterne udvikler sig. Nogle bliver nærmest fuldt udviklede på et års tid mens andre er lidt langsommere og må have større tålmodighed, men når man er spinkelt bygget, er det sjældent, at man udvikler kæmpestore bryster.
Jeg synes du skal vente lidt med tankerne om brystoperation. Dine bryster kan som sagt godt vokse stadigvæk og samtidig er du i en følsom alder hvad angår selvtillid - det kan ændre sig meget på et par år og så vil du måske have en helt anden indstilling til operationen.
Jeg synes det er en rigtig god idé at snakke med din mor, hvis I kan snakke om den slags. Hvis din mor også er lille og spinkelt bygget, kan hun sikkert genkende dine tanker fra dengang hun selv var ung og måske give dig et andet syn på situationen.
Næste gang du ser dig selv i spejlet så prøv at vende de kritiske briller på hovedet og tænk på at kvinder med små bryster har maaaaange fordele: det gør ikke ondt og er besværligt at dyrke motion, de hænger ikke ligeså ofte som de store, du kan have stort set al slags tøj på uden at det ser billigt ud, du kan passe bh-erne i H&M og de er billige, de er ofte flottere end de store bryster og du får ikke ondt i ryggen. I virkeligheden er små bryster slet ikke så tossede at have, så op med humøret og hovedet ;-)
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange venlige hilsner Mette