Mine bryster?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
De sidste par måneder efter ægløsning, føler jeg hele tiden skal tisse og mine bryster vokser lidt, bliver hårde og ømme.
så når jeg får menstruation, er det som om de falder sammen og bliver normale igen.
jeg har tænkt på om jeg kunne være gravid, men har jo fået min menstruation.. Kan det så været noget sygdom, eller hvad er det?

Svar:
Kære du
Godt du skriver til os. Jeg kan godt forstå at du undrer dig lidt over de ting du mærker.
Når vi kvinder har menstruation går vi igennem 28 dage med forskellige hormoner. Det kaldes en cyklus. Igennem en cyklus stiger og falder de forskellige kvindelige kønshormoner. Det giver blandt andet noget af det du beskriver. Kvinder kan både mærke ømme bryster, voksende bryster, uren hud og skiftende humør. Det er helt almindeligt og hænger sammen med din ægløsning og cyklus.
Og du har helt ret. Når man har menstruation, så er man ikke gravid. Så hvis du får blødninger hver måned og symptomerne kommer og går, som du beskriver, så er du ikke gravid.
Når man er 15 år så er man stadig ved at udvikle sig. Det betyder at du - udover hormonerne i forbindelse med din menstruation og ægløsning - også har andre grunde til hormonpåvirkning. Derfor vil du mærke nogle andre ting i forbindelse med din cyklus nu end om nogle år. Det vil ændre sig igennem din pubertet.
Så du skal ikke bekymre dig om sygdom eller graviditet. Du skal bare bruge de næste år på at lære din kvindekrop at kende.
God fornøjelse ;-)
Mange hilsner fra Line