Mine ben

brevkassespørgsmål

Mine ben

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 5 måneder siden

Hej:)!

okay... Jeg har nogle ben som jeg syntes er grimme. og altså jeg har da jeg var lidt mindrer gået meget indad med fødderne, g gør det stadig lidt. Jeg er en lille smugle platfodet. Og så rør mine gnæ hinanden. Altså mine knæ skaller rør ikke sådan så de vander helt indad. Me "siderne" af mine knæ rør hinanden. Og jeg tror at det hedder hjul benet når ens knække rør hinanden sådan så der er mellemrum mellem knæene. Altså ikke en thigh gap men... Ja. Og så vil jeg bare høre om der ikke var nogle øvelser til at der kommer mellemrum  mellem ens knæs så de ikke rør hinanden overhovedet. Og hvor mange gange jeg skal lave øvelserne og hvad for nogle. For jeg havde snakket med en og hun sagde at man kunne få nogle øvelser til det yderste på numsen / lårene så det kunne stramme op og rykke knæene lidt væk fra hinanden .

Så ja... Jeg håber du kan hjælpe mig:)

tak på forhånd :)

hilsen Ida

Svar:

Kære Ida

Du bryder dig ikke om dine ben, da siderne af dine knæ rør hinanden. Du er også en smule platfodet og har gået meget indad med fødderne, da du var mindre.

På det du fortæller mig, lyder det som om, at du har kalveknæ. Kalveknæ kan skyldes flere ting, men det hænger tit sammen med, at man har platfod.

Jeg synes i første omgang, at du skal prøve med et skoindlæg til platfod, som kan støtte op på de rigtige steder. De kan fx købes i Sahva. Når man behandler platfod med indlæg, hjælper det nemlig også tit på knæene og andre led og muskler i kroppen.

Hvis du allerede har forsøgt med indlæg, synes jeg, at du sammen med din far eller mor skal kontakte din læge, så han/hun kan vurdere dine ben og gang. Det er lettest for læger at anbefale øvelser, når man kan se og undersøge, hvordan benene ser ud, og hvordan knæ og fødder fungerer. Oftest vil din læge henvise dig til en fysioterapeut, hvis han/hun vurderer, at det vil gavne dig at lave knæøvelser. Tit vil det hjælpe at lave bestemte knæøvelser og styrketræning andre muskelgrupper på benene. Tænk på, hvad der ellers genere dig ved dine knæ ud over udseendet, inden du går til lægen. Har du smerter? I bestemte situationer? Hvad med når du dyrker sport? Har du tidligere haft skader på dine knæ, fødder eller ryg? Og så videre.

Jeg kan desværre ikke anbefale dig bestemte øvelser, når jeg ikke har mulighed for undersøge dig, men jeg håber, at du kan bruge mit svar til komme videre.

Og lige til sidst omkring 'Thigh gap' til alle Jer, som læser brevkassen. Thigh gap er et skønhedsideal, hvor medierne forsøger at bygge en forestilling op om, hvordan kvinder skal have et bestemt størrelse mellemrum mellem lårene. Sandheden er bare: At kvinder/piger er vidt forskellige på det område lige som mange andre steder på kroppen - særligt i teenageårene, hvor kroppen vokser og ændrer sig meget. Derfor skal man på ingen måde føle sig anderledes eller forkert, hvis man ikke selv ligner de billeder, man ser i blade eller på internettet.

Mvh. Jens

Jenss billede
Jens har svaret på dette spørgsmål