Mindskning af ar efter fjernelse af modermærke

brevkassespørgsmål

Mindskning af ar efter fjernelse af modermærke

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej! Jeg har en datter på 17 år som for 4 år siden har fået fjernet et modermærke på halsen. Vi har smurt det med levertransalve i flere år, men det er stadig rødt. Det er generende for min datter, da hun tit bliver spurgt om det er et sugemærke. Vi har læst om Kelo-Cote salve var det en mulighed og er det effektivt. Er laser en bedre løsning og kan man eventuelt få dette gjort over sygesikringen? På forhånd tak.

Svar:

Hej med dig/jer

Når man får fjernet et modersmærke, vil det altid efterlade et ar. Det er umuligt at undgå. Men derfor er de naturligvis stadig generende. Ar hele pænest hvis de ikke udsættes for sol i 1 år efter, men det kan være svært at undgå hvis de sidder på soludsatte områder, f.eks på halsen som hos din datter.

Jeg kender ikke noget til Kelo-Cote, men har læst lidt om det på nettet, og det lyder til, at det kan forbedre udseendet på et ar. Men jeg har som sagt ingen erfaring med det. Men det er helt sikkert noget du kan spørge jeres læge om, de kender evt. mere til effekten af det. Du kan overveje om du vil forsøge med Kelo-Cote, det kan købes på apoteket. Det anbefales, at man behandler i mindst 2 måneder. Gamle ar kan ikke usynliggøres, men de skulle blive blødgjort og udglattet.

Jeg har desuden læst om, at A-vitamincreme kan bruges til behandling af ar.

Ar kan fjernes med laser eller lysbehandling, og behandlingen skulle være effektivt. Men om sygesikringen dækker tvivler jeg på. Spørg jeres læge til råds. Alternativt kan I overveje, om I selv vil betale for det på feks et privathospital hvor der ikke er ventetid.

Derudover kan I indtil videre evt. forsøge at dække arret så godt som muligt med dækstift eller bruncreme.

Håber I kunne bruge mit svar. Rigtig meget held og lykke med det.

Mange hilsener Helene