min vægt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej. jeg har et spørgsmål jeg håber du kan svare mig på. jeg er 16 og er 1,63-1,64 og vejer lige omkring 47 kilo. jeg får tit at vide at jeg er for tynd og synes også selv det ville være dejligt at tage nogen kilo på. vejer jeg for lidt? hvordan tager jeg på, på en sund måde, jeg spiser sådan forholdsvis sundt mad men jeg spiser ikke morgemad og jeg drikker en del cola og spiser en del slik, men tager heller ikke på at det. og jeg vil gerne have en sund livs stil og dyrke motion, hvilket jeg ikke rigtig gør fordi jeg er lidt doven så mine spørgsmål er hvordan tager jeg på, på en sund måde, hvor meget skal jeg tage på før jeg har en vægt som er helt normal. og har du nogen forslag til let motion?

Svar:
Hej.
Det er godt du skriver herind. Lige nu er der meget fokus på folk der vejer for meget, men der er også mange der vejer for lidt, og jeg synes det er rigtig godt du er opmærksom på din krop og sundhed.
Det er svært at sige noget generelt om hvornår man er for tyk og for tynd. Det er meget individuelt, og afhænger af din kropsbygning, og også af hvad du har arvet fra dine forældre. Der er nogen der slet ikke kan tage på, og så er der nogen der slet ikke kan tabe sig. Det vitigste er, at du har det godt med dig selv, og selv synes du er tilpas. Jeg kan derfor ikke sige hvor meget du skal tage på, da det mere handler om hvordan du har det, end hvad vægten siger.
Jeg har delt svaret op i en kostdel og motionsdel, så det er lidt nemmere at holde styr på.
Kost: Hele hemmeligheden ved at tage på er, at spise mere energi end man forbrænder. Energiindholdet er meget forskelligt i forskellige madvarer, og af forskellig kvalitet. Energi fra kerner, groft brød, grøntsager og frugt er af god kvalitet, mens energi fra slik, sodavand, sukker, hvidt brød osv. er af mindre god kvalitet. Der er dog nogle grå-zoner så som mørk chokolade (70% kakao) som indeholder meget energi, men egentlig er sundt i små mængder fordi kakaobønner indeholder mange sunde stoffer. Det kan derfor være ret svært at holde styr på hvad der er sundt og usundt.
Det er vigtigt at spise morgenmad, fordi det giver god energi fra starten og fordi kroppen efter en lang nat søvn har brug for energi. En god morgenmad er feks. havregryn med æbler og rosiner (ikke sukker) og mælk. Hvis du synes det er svært at spise om morgenen kan du starte med små portioner, eller youghurt hvis du bedre kan lide det. Du kan også lave en smoothie af bær, banan og lidt mælk. Der er en del frugtsukker i bær, men det er "det gode" sukker så det kan du godt spise. Æg og groft brød er også fint. Det lyder som om du har okay styr på de andre af dagens måltider. Nu ved jeg jo ikke hvad du spiser, men hvis grøntsager som broccoli, gulerødder, selleri, men også kartofler, frugt og fisk (evt. dåsemakrel) osv. allerede indgår i din kost er du godt med. Derudover skal det meste af det brød du spiser være groft og med kerner. Det er meget de sunde madvarer jeg har listet op, og selvom du gerne vil tage på er det vigtigt at du gør det på den rigtige måde, dvs. spiser mere af det sunde i stedet for mere slik osv. Dermed ikke sagt at du slet ikke skal spise søde sager, for det skal der også være plads til, men se om du ikke kan spise et ekstra stykke rugbrød til frokost, en ekstra portion til aftensmad, drikke en ekstra smoothie, spise et par stykker mørk chokolade osv. så du får fyldt på med de sunde ting. Med hensyn til sodavand vil jeg anbefale dig at skære ned. Det ødelægger dine tænder pga. sukker og kulsyre, og kan give en falsk mæthedsfornemmelse. Desuden er det "dårligt sukker" der ikke er sundt. Du kan godt drikke sodavand et par gange om måneden, men helst ikke til hverdag.
Motion: Mortion er sundt hvad enten du er tynd eller tyk. Det er faktisk bedre at være lidt for tyk og dyrke motion, end at være tynd og ikke dyrke motion. Det er vigtig at man kan lide at lave den motion man kaster sig ud i, så vhis du godt kan lide at løbe vil jeg foreslå dig det, hvis du kan lide at svømme er det også en god idé, eller forskellige holdsport. Der er mange muligheder, det vigtigste er at finde noget der passer til dig. Hvis det er løb du vælger skal du starte ud med små ture hvor du skiftevis går og løber. Løb belaster dine led, så det er vigtigt med en blød opstart. Lige meget hvilken motionsform du går i gang med, vil du synes det er hårdt de første 2-4 uger, men fortvivl ikke, det er fordi kroppen lige skal igang og vænne sig til belastningen. Efter nogle uger kan kroppen slet ikke undvære det, og du vil mærke at du får mere energi af at dyrke motion og føler dig godt tilpas. Jeg vil foreslå dig at dyrke motion 3-4 gange om ugen, og ikke mere end en time ad gangen. For at opnå en god effekt skal man gøre det jævnligt så det ikke føles som forfra hver gang. Det er også en god idé hvis du har en veninde, en søskende eller en af dine forældre som vil være med. På den måde kan det være lidt nemmere at komme ud af døren, og det er også hyggeligt at have det til fælles med en.
Det var en ordentlig omgang, men jeg håber du kan hitte rede i det hele. De vigtigste kostpointer er:
1) Spis morgenmad. 2) Skru ned for sodavand, ligemeget om det er med eller uden sukker. 3) spis mere. 4) Spis groft og grønt.
Jeg håber du kan bruge mine råde, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Lea