min vægt.

brevkassespørgsmål

min vægt.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hej.i: Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Hver eneste gang jeg spiser får jeg kvalme, ondt i maven, og kan ikke spise mere. Og jeg skal altid på toilet under maden. Jeg var sammen med min kæreste i weekenden og han sagde at jeg havde tabt mig rigtig rigtig meget og han blev rigtig bange. da jeg kom hjem, vejede jeg mig. Jeg vejer 46,8 og er 169 høj. Han regnede mit bmi ud og det var meget lavt, det lå vidst meget lavt, omkring 16 tror jeg det var. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Har jeg et for højt stofskifte? Hvad kan jeg gøre ved det? skal jeg gå til lægen? hvad skal jeg sige til min mor og far? - Jeg har rigtig mange humør svingninger. Og har haft en lille depression og døjer stadig lidt med det. Jeg har tabt mig mere og mere i et halvt år, og mine ribben og hofter er MEGET tydlige. Kan Det have noget at gøre med jeg taber mig? håber at i så snart så muligt svarer på mine spørgsmål. - Knus mig.

Svar:

Kære Dig.

Jeg kan godt forstå du bliver nervøs og bange for om der er noget galt med dig, når det ikke rigtig fungerer med at få spist noget mad. Jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.

På det du fortæller lyder det faktisk som om, at du gerne vil spise, men simpelthen ikke kan. At du ikke kan lide som det er nu, men bare ikke kan få noget ned selvom du prøver.

Der kan være mange årsager til dit problem, og jeg skal gerne indrømme at jeg ikke er ekspert på området. Det kan både være noget med hormoner eller stofskifte som du selv skriver. Det kan være noget med bevægelserne i din mave og tarme. Det kan også være noget din hjerne ubevidst har lært sig uden du er herre over det, og lavet til en dårlig vane du ikke kan styre, eller det kan være noget helt andet. Det er svært at komme med en konkret svar, når jeg hverken kan se dig, eller spørge om flere spørgsmål.

Jeg synes du skal kontakte din læge, for som du skriver det, mener jeg det er noget der bør undersøges. Det lyder som om du har en rigtig sød kæreste, og jeg håber han vil støtte og hjælpe dig, så du kan finde ud af hvad der foregår i din mave. Jeg synes også du skal snakke med din mor og far om det. Det kan være rigtig godt at have din familie med, og de vil sikkert gerne hjælpe dig og støtte dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen Lea