Min penis skæller og lugter?

brevkassespørgsmål

Min penis skæller og lugter?

brevkassespørgsmål af
Kristian
16 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

Ja, det er sådan at min tissemand er begyndt at skælle (Altså der kommer flager af tør hud og sådan af den) og den lugter virkelig meget af fisk.. for at komme med et eksempel. Jeg er begyndt at få røde knopper på inderlårene og under navlen.

Jeg har haft sex med mænd før men jeg ved ikke om det kan være en sygdom eller noget jeg har spist??

Ville sætte pris på hjælpen, tør ikke snakke med min far eller læge om det :(

Svar:

Kære 16-årige,

Der kan være flere årsager til, at man får udslæt på penis. Oftest skyldes det en infektion med svamp, virus eller bakterier. En infektion kan opstå ud fra organismer der er i miljøet omkring os, men kan også overføres ved seksuel kontakt.

Du fortæller, at det lugter fiskeagtigt, og at du har røde knopper. Fiskelugten kan tyde på, at det drejer sig om en infektion med bakterier, og de røde knopper kan tyde på, at der også er en mindre infektion i hårsækkene i huden.

For at komme det nærmere skal en læge vurdere udslættet og høre mere om dine symptomer. Ved at pode fra området kan man finde ud af, hvad infektionen skyldes, så du kan få den rigtige behandling enten i form af en creme eller tabletter.

Jeg kan godt forstå, at du synes, det kan være grænseoverskridende at skulle tage til læge. Men du skal vide, at din praktiserende læge har set den slags rigtig mange gange, og der er bestemt ingen grund til være bange for eller flov over at fortælle om dine symptomer. Din læge vil derimod respektere dig for, at du tager vare på dig selv og søger hjælp.

Du skal også huske på, at selv hvis man ikke har nogen symptomer, kan man stadigvæk være bærer af en seksuelt overført infektion, som man kan smitte andre med. Derfor er det altid en god ide med regelmæssige tjek for kønssygdomme, så længe man ikke har en fast partner. Det er helt almindeligt for din praktiserende læge at lave disse tjek, så det skal man ikke være bange for at bede om.

Mvh. Emilie

Emilie har svaret på dette spørgsmål