min mor og rygning
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
hej.
jeg Går og er urolig for min mor og hendes helbred. Hun ryger utroligt meget , og har altid gjort det, dog efter skilsmisse og andre problemer i livet er det tiltaget. Hun hoster en del og det høres som om der kommer slim op hvergang, derudover når hun sidder stille, kommer der en hvæsende vejrtrækningen med en lille pibe lyd.  hun ved hun ryger meget og siger hun umuligt kan stoppe nu. Men er dette ikke nogle varslende tegn? Jeg tror ikke hun tænker på det, da det jo er en vane for hende.  Jeg vil gerne hun får lungerne undersøgt, men tror desværre bare hun bliver sur hvis man nævner noget omkring det, sådan er det i hvertfald normalt. Men har man disse tegn så er det vel på tide at blive undersøgt? og findes der en måde at få sagt det på uden det lyder forkert?

Svar:
Hej Du
jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du er bekymret for din mor og hendes rygning. Alt det, som du beskriver, er almindelige symptomer, som man får efter lang tid rygning. Rygning er meget usundt, og det ved din mor naturligvis godt. Samtidig er rygning er personligt valg, som den enkelte gør sig, og det kan være svært at blande sig i det. Der kan være forskellig psykiske årsager til at man fortsætter med rygning, selvom man ved, at det er usundt - fx skilsmisse som du også nævner i dit spørgsmål.
Ud fra det du beskriver, synes jeg også, at din mor burde gå til lægen og få det undersøgt, og måske få hjælp til rygestop. Men, det er hendes eget valg. Når det er sagt, så synes jeg godt, at du som hendes datter kan tillade dig at være helt ærlig overfor din mor, og simpelthen sige, at du er bekymret for hendes helbred og lunger og hvad rygningen gør af skade. Om ikke andet, så bør du overveje at gøre det for din egen skyld, så du kan få lettet dit hjerte og din bekymring. Og når man gør det, så bliver folk kun sjældent sure.
Håber du finder en beslutning, som du kan mærke inden i, er den rigtige for dig.
Venlig hilsen Jens-Christian