min menstruation udebliver
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus, som overskriften siger er min menstruation udeblevet denne gang. jeg har haft det i ca. 1 1/2 år og det har været regelmæssigt det sidste halve år, hvor det er kommet hver måned omkring den 20. jeg er jomfru og kan ikke være gravid, men nu er det altså 20 dage siden den skulle være kommet. jeg har læst på nettet at det godt kan afhænge af ens humør osv. og efter jeg er startet i skole igen er mit humør gået ned ad bakke... bør jeg være bekymret for noget, og hvad er der sket med mig??

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål. Det er nogle fornuftige overvejelser, du har gjort dig.
Der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at ens menstruation er forsinket eller udebliver. Hvis det bare er en enkelt gang, er der ikke nødvendigvis noget galt.
Ting, der kan få menstruationen til at udeblive, er f.eks. Overdreven træning eller anorexi, men det kan også skyldes andre ting, som vi ikke selv kan styre.
Jeg synes ikke, du skal være så bekymret over, at din menstruation udebliver en enkelt gang. Men du skal selvfølgelig være opmærksom på, om den kommer næste måned. Det lyder som om, du har rigtig godt styr på din cyklus :-)
Som du selv er inde på, kan ens humør også påvirke menstruationcyklus'en. Det er jo ikke sikkert, det er på grund af dit humør, at din menstruation er forsinket, men under alle omstændigheder, synes jeg, du skal snakke med en om det. Kan du mon snakke med din mor eller far, en lærer, en veninde eller måske din læge? Du er også meget velkommen til at skrive herind til brevkassen igen eller til at skrive på chatten.
De bedste hilsner
Marie Louise