min krop fungere ikke optimalt
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej... jeg er en pige på 16 et halvt, jeg fik min første menstruartion få uger efter min 12 års fødselsdag, den blev hurtigt regelmæssig, men et halvt år efter skete der nogle psykisk hårde ting i mit liv som gjorde at den blev meget uforudsigelig. sådan var det i to år, indtil jeg udviklede anoreksi. før det var jeg 170 høj, 56 kilo og en god b-skål, jeg tabte mig helt ned til 37 kilo. ja, og selvfølgelig havde jeg jo så ikke menstruartion. her til sommer var jeg så nået op på sunde 58 kilo, og jeg havde min menstruartion i tre måneder, meennn.... nu vejer jeg 49,5 hvilket jo ikke er voldsomt undervægtig eller noget, og jeg har ikke min menstruartion, det har jeg ikke haft i over fem måneder. det skal lige siges at jeg dyrker RIGTIG meget motion. sidste uge som eksempel: mandag: 15 km løb, 10 km gang, 10 km cykling tirsdag: 4 km løb, 20 km gang, 10 km cykling onsdag: 10 km gang torsdag 15,5 km løb, 5 km gang, 10 km cykling, styrke fredag:15 km gang lørdag: 10 km gang søndag: 16,1 km løb, 5 km cykling, 11 km gang jeg ved godt det er ret meget, og jeg er eriøst bange for at min krop tager skade!? og nu fylder jeg ikke engang en a-skål ud!!??? hvad skal jeg egentlig gøre? hilsen en meget fortvivlet og bange mig

Svar:
Kære du
Godt du skriver ind, så vi kan få styr på dine bekymringer.
Det er rigtig flot at du kom helt op på 'sunde 58 kg'. Og ja, de er sunde. Faktisk er din optimale vægt et sted mellem 58 og 66 kg. Derfor er de 49 kg, som du nu er faldet ned på, alt for lidt. Det er selvfølgelig meget bedre end tidligere, men stadig i underkanten.
I hele livet har kroppen brug for næring, proteiner og fedt til at fungere. Det skal hjælpe cellerne til at forny sig, organerne til at holde sig i gang og alle musklerne til at kunne arbejde. Når man så oven i købet er 16 år og også skal vokse i højden, udvikle bryster og hofter og følge med i skolen, så stiller det endnu flere krav til kroppen. Derfor er det meget vigtigt at du i den her periode får nok næring.
Som du selv skriver, så kan undervægt gøre, at menstruationen ikke kommer. Det kan også ske hvis man træner rigtig meget, som du gør. Så lige for tiden skal din krop gøre alle de ting jeg har nævnt ovenfor og samtidig skal den træne rigtig meget og den vejer for lidt. Derfor har den ikke energi nok til at give menstruation og bryster.
Jeg synes det er vigtigt du taler med nogle voksne om det. Det er en vigtig periode i dit liv, hvor der er mange andre spændende ting end træning og vægt. Snak med dine forældre eller en lærer i skolen. Du kan også gå til din læge og snakke med ham/hende om det.
Mange gange held og lykke. Håber du får vægten og de kvindelige former igen.
Venlige hilsner fra Line