Migræne
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus!
jeg har tit ondt i hovedet (mindst en gang om ugen, men det kan så vare flere dage. Jeg er ret sikker på at jeg har migræne da det er meget arveligt og både min mormor, mor og søster har det, men er i tvivl om det er med eller uden Aura. Jeg har ALLE symptomerne på migræne uden aura og det jeg har passer ligepræcis med hvad jeg har læst og hørt om migræne uden aura, men er dog i tvivl da jeg også nogen gange har en flimren ude i siden af mit øje som er en ting der står beskrevet på nettet om migræne med aura.
Så har jeg migræne med eller uden Aura? Kan man have begge dele på samme tid??

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå at du har migræne og at du er i tvivl om, om det er med eller uden aura.
Migræne med aura er defineret sådan at det er almindelig migræne med synsforstyrrelser (eller andre tegn som f.eks. snurrende fornemmelse i et arm eller et ben) der kommer indenfor 60 minutter før eller efter hovedpinen. Jeg håber ikke at denne forklaring er for kringlet og til at forstå.
Den flimren du beskriver for dit ene øje lyder meget typisk for migræne med aura. Så har du den i forbindelse med hovedpine, så vil jeg sige at du har migræne med aura. Man kan godt have migræneanfald som nogengange er med aura og nogengange er uden aura, dvs. med eller uden flimren for øjet i dit tilfælde. Men man siger at man har migræne med aura hvis man bare nogengange har aura-symptomerne.
Når det er sagt så lyder det som om at du er ret hårdt ramt af din migræne, og jeg synes egentlig du skal snakke med din læge omkring, om du får den rette medicin og om man eventuelt kan gøre noget for at forebygge dine migræneanfald. Specielt hvis migrænen gør at du må blive væk fra skole eller har svært ved at følge med i timerne.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten