mestruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære cyberhus. Igår havde jeg lidt ondt i maven men jeg troede det var fordi jeg var sulten havde nemelig ikke fået morgenmad. jeg levet meger usundt vil jeg selv sige. men idag da jeg var på wc og jeg skalle tørre mig var der blod ved skeden. altså hver gang toilet papiret ramte forsigtigt der punkt kom der blod på papiret? det var ikke bare en lille dråbe blod. vejer 58 kg. og er rimelig høj ikke overvægtigt men perfekt højde. jeg troede man skal være i fysisk god form for at få det eller være en der vejede rigtigt meget. jeg har ikke slået mig nede i skeden idag for jeg har bare ligget og spillet computer. har jeg mestruation eller er det noget andet? for da jeg så tog mestruationsbind på kom det ikke noget på bindet Hilsen Laura

Svar:
Kære Laura,
Sikke en overraskelse det må være sådan at have blod på toiletpapiret. Det er godt du skriver ind.
Hvis man kommer til skade i skeden ved at man kommer til at kradse sig, så vil det meget sjældent gøre at man bløder. Og hvis man bløder, så er det kun nogle få dråber. Når du er 13 år og har blod på toiletpapiret, så er den klart mest sandsynlige årsag, at du har fået menstruation. Man skal hverken være i god træning eller veje for meget for at få menstruation. Alle piger får det og de fleste har allerede fået det når de fylder 13 år. Så jeg er da helt sikker på, at det er menstraution du har fået. Det passer også fint med at du har haft ondt i maven.
Andre ting der kan få en til at bløde fra skeden er infektioner og graviditeter, hvilket både er usandsynligt for dig, men som heller ikke vil bløde sådan at toilet papiret flere gang bliver vådt af blod.
Det er rigtig fint du har taget et bind på. Når man starter med at få menstruation så får man ofte nogle plet blødninger og lige så langsomt kommer det helt rigtigt. Samtidig så er det ikke sådan at man bløder ud på bindet hele tiden. Der kan også være lidt blod i skeden uden at det kommer ned i trusserne. Så man kan sagtens have nogle timer uden blod i trusserne og så kommer det lidt igen. Det er helt normalt.
Så tillykke med at du har fået din menstruation og held og lykke med at undersøge hvordan man bruger bind, tamponer og trusseindlæg. Jeg synes du skal fortælle din mor om det, så kan hun hjælpe med at købe bind der passer til dig og måske fortælle mere om hvad det vil sige at have menstruation :)
Venlige hilsner fra Line