menstruration og gymnastik?

brevkassespørgsmål

menstruration og gymnastik?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Jeg har lige fået min menstruration, når så jeg har det på den dag jeg skal til gymnastik, hvad skal jeg så gøre?

Skal jeg bruge tamponer, eller hvad? - Jeg har aldrig brugt tamponer. Problemet er at der ingen har menstruration.

Svar:

Hej 12-årige,

Det kan være svært at være en af de første, der får menstruation i
klassen. For nogle er det nemmest at bruge tamponer, så har du mere kontrol over din blødning. Ellers kan du bruge bind og eventuelt lige smutte på toilettet før og efter badet.

Når du har din menstruation, er det vigtigt, at du vælger den rigtige
tampon eller det bind, der passer til dit behov for beskyttelse under
menstruationen og føles mest behageligt for dig.

Der findes en lang række forskellige bind og tamponer, der opfylder enhver piges behov.

Hvis du ikke bløder særligt meget, og blødningen ikke generer dig
meget, kan du vælge at bruge nogle tynde bind, som du i forvejen kender og føler dig tryg ved at bruge.

Hvis du er klar til at prøve at bruge tampon, er det vigtigt at slappe
af. Hvis det ikke fungerer første gang, har du masser af tid til at
vænne dig til dem.

At vælge den rigtige beskyttelse er et personligt valg. Det kan være, du skal prøve forskellige produkter, før du finder det helt rigtige for dig.

Jeg syntes det vil være godt hvis du kan tale med din mor om det. I kan måske sammen tale med din lærer om at det er svært for dig i gymnastik.

Så kan læreren være opmærksom på, at du får lov til at gå lidt før de andre i bad eller tage anden hensyn til dig?

Hilsen fra Line