menstruationssmerter

brevkassespørgsmål

menstruationssmerter

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej :) Jeg går og døjer voldsomt med menstruationssmerter. De er så slemme at jeg oftest ikke kan tage i skole, hvilket ikke er godt da jeg går i gymnasiet, og tiltider er jeg nødt til at sidde ned, når jeg er i bad, fordi jeg ikke kan holde ud at stå oprejst. Jeg har noget med mit blod, som jeg tror staves "leiden" eller "laiden", og det gør, at jeg ikke må få p-piller o.lign., som ellers hjælper på smerterne. Jeg laver øvelsen hvor man laver en slags "katteryg", men det virker kun det øjeblik jeg gør det. Derudover ligger jeg med varmepude, og smerterne varer mellem 1 og 2 dage.. Hvad kan jeg gøre? Derudover, fik jeg min menstruation da jeg var 13½ år, og den er stadig ikke regelmæssig.. Jeg ved at der kan gå op til 5 år (efter hvad jeg har læst), og nu er der fået lidt over 3 år siden.... Den er dog begyndt at blive mere regelmæssig end den var i starten, betyder det at min menstruation er ved at blive regelmæssig? Venlig hilsen CN

Svar:

Hej CN
Menstruationssmerter er et problem for rigtig mange piger og der findes utallige råd til hvordan man mindsker smerterne.

Det lader til at du har prøvet mange gode ting uden det hjælper.

Som du helt rigtigt skriver, så er smerterne typisk værst de første år indtil menstruationen bliver mere regelmæssig og smerterne kan typisk lindres ved varmepude og gymnastik/motion.

P-piller er også en god hjælp for mange, desværre ikke for dig, da du, som du skriver, har en tilstand i blodet kaldet Leiden.
Dette er ikke en egentlig sygdom, men en tilstand hvor du mangler et af stofferne der er involveret i blodets evne til at størkne.

Dette betyder at blodet hos dig størkner lettere og det har vist sig at p-piller i disse situationer måske kan give blodpropper.

Hos nogle er smerterne dog så stærke, at alle de gode råd ikke er nok og smertestillende medicin derfor kan blive nødvendigt for ikke at skulle sygemelde sig fra skolen.

Jeg vil derfor råde dig til at gå til din egen læge for at få en snak om, hvad der vil være bedst for dig.

Hilsen Pia (vikar for Iben)