Menstruation ophørt pga. vægttab?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg har en spiseforstyrrelse, men er nu begyndt at spise lidt mere normalt. I løbet af de sidste tre måneder har jeg især tabt mig rigtig meget, en 7 kilo vil jeg tro.
Nu er det så bare sådan at jeg ikke har haft min menstruation siden januar og den plejer at være regelmæssig. Vil den automatisk komme igen når jeg langsomt begynder at spise normalt, eller er det noget man skal til lægen med?
Det skal også lige siges at jeg ikke er undervægtig, min bmi er ca. 20,5 da jeg desværre har taget lidt på i takt med at jeg er ved at genoprette en "normal" hverdag. Jeg har dog aldrig været undervægtig, så det kan ikke være derfor... Hvorfor reagerer min krop så på den måde? Håber at du/I kan hjælpe med mit spørgsmål. På forhånd tak!

Svar:
Hej med dig.
Først vil jeg sige til dig, at jeg syntes det er rigtig godt, at du er begyndt at spise normalt igen, da kroppen har brug for en god kost for at kunne fungere ordenligt. Bliv endelig ved med det, det er rigtig flot :-)
Når man taber mange kilo på meget kort tid, så kommer kroppen under en stress situation, hvor den ikke får meget energi. En måde som kroppen bruger til at spare på energien er at stoppe menstruationscyklussen, ved at producere færre hormoner fra æggestokkene.  Det kunne godt forklare hvorfor din menstruation er udeblevet siden januar.
Det kan godt tage lidt tid inden din menstruation kommer igen, da kroppen lige skal vænne sig til at den får energi nok gennem det du spiser. Det bedste du kan gøre er, at prøve at beholde din normale hverdag, ved at spise normalt, og så give det tid til at menstrutationen kommer igang igen.
Hvis din menstruation ikke kommer indenfor de næste 2 måneder, selv om du spiser normalt, så syntes jeg det er en god idé, at du får en snak med din læge. Det er nemlig muligt at få hjælp til at sætte menstruationen igang igen.
Det er også en god ide at snakke det igennem med en i din omgangskreds som du føler dig tryg ved. Det kunne være din mor eller en god vendinde.
Håber du kunne bruge mit svar
Venlig Hilsen
Iben