Menstruation! Hvornår?
brevkassespørgsmål af
vil ikke sige mit navn
13 år
Hej! Går der lang tid før jeg får min første mens? Jeg er lige blevet 13, jeg vejer ca 43 kg og er 161 cm høj. Jeg har haft udflåd i hvertfald 1 år, mine bryster vokser og er ømme, jeg har kønshår både under armene og i skridtet. Nogle gange skifter mit humør også nemt. Er jeg tæt på at få min første mens? Jeg vil gerne have mens! ;)

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål. Ud fra din mail kan læse at du spørger om hvornår du får menstruation.
Det er meget forskelligt hvornår piger får deres første menstruation. I Danmark er det mest almindeligt at menstruationen begynder når man mellem 10-16 år. Det betyder at der er stor forskel på hvornår man får sin første menstruation. Der er nogle piger der får deres menstruation senere end andre, og hvis man dyrker meget sport kan det godt gøre at menstruationen kommer lidt senere end hos ens jævnalderene veninder.
Du er 13 år gammel, og det er derfor helt normalt at din menstruation ikke er begyndt endnu. Jeg kan desværre ikke give dig et præcist tidspunkt for hvornår din menstruation begynder. Din menstruation begynder når din krop er klar til det, og ud fra hvad du fortæller lyder det som om at din krop gør sig klar til at få sin første menstruation inden længe. Når man er i puberteten begynder kroppen at udvikle sig, og piger kan derfor opleve at brysterne vokser og bliver ømme, at man får kønshår under armene og i skridtet, og at humøret kan svinge. Du fortæller at du oplever at din krop ændrer sig, og derfor tror jeg også at din menstruation snart begynder.
Når det så er sagt så gør det dig ikke mindre "voksen" at du ikke har fået din menstruation. Selvom nogle af veninderne allerede har fået deres menstruation er du lige præcis så voksen som dem (selvom du ikke har fået din menstruation endnu).
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge