Menstruation - et smertehelvede.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg fik min første menstruation da jeg var ni år, og lige fra dengang, har jeg haft de SYGESTE smerter i mit underliv. Smerterne er så ekstreme, at jeg får ondt i lænden, rygraden, maven, brysterne og jeg bliver følelsesløs i mine lår. Jeg kan ikke holde ud at hverken ligge, stå, sidde gå - jeg kan INTET. Jeg skriger, og det er virkelig skriger af smerte, jeg kan slet ikke holde op. Som regel varer min menstruation kun tre dage, hvor smerter og blødning er lige voldsom alle dage. Blødningen generer mig ikke overhovedet. Næsten hver måned er jeg til læge, for at få nogle stærkere smertestillende, eller et eller andet som kan dulme smerterne. Da jeg var fjorten, gav de mig nogle piller ved navn Bonyl, på femhundrede milligram. Dem kunne jeg ikke tåle, og fik derfor i stedet Ibumetin på firehundrede milligram. De virkede overhovedet ikke på nogen måde, så jeg fik Ibuprofen på to hundrede milligram - som heller ikke virkede. For et års tid siden, fik jeg Diclofenac Rapid Actavis på halvtreds milligram, som heller ikke kan tage smerterne. Og til sidst, fik jeg for tre måneder siden Diclon på hundrede milligram, som stikpille - som jeg heller ikke kan tåle, og det tager heller ikke smerterne. Når jeg har taget smertestillende piller, så plejer jeg at ligge mig i sengen, og slappe så meget af som jeg nu kan, trods smerterne. Jeg kan ligge der i op til to timer, og smerterne er det samme. Da jeg sidst var til læge, blev der sagt nej til nye smertestillende, og at det sidste der kunne gøres, var at fjerne min livmoder (?!) Jeg sagde nej, for jeg vil gerne have børn når jeg bliver ældre. Så blev der sagt, at der overhovedet ikke var andet at gøre.. Er det sandt? Kan der intet andet gøres? Jeg er træt af, at jeg skal have tre-fire sygedage om måneden, da jeg så småt er i gang med min uddannelse, og jeg må ikke have for meget fravær. Hvad skal jeg gøre? Mvh. MM

Svar:
Kæreste MM.
Er glad for du skriver for det lyder til at du virkelig er hårdt ramt og det er selvfølgelig ikke holdbart for dig at have tre -fire sygedage om måneden. Så håber jeg kan være med til at hjælpe dig.
Rigtig mange piger har menstruationssmerter og nogle mere kraftige end andre.  I få tilfælde kan menstruationssmerterne være så kaftige at selv ikke smertestillende piller hjælper, ligesom du selv er inde på. Nogen gange kan der ikke findes en forklaring på hvorfor at man har ondt, men i få tilfælde kan der være tale om tilstand som kaldes endometriose. Der er desværre ikke et dansk navn for tilstanden. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det skyldes at man har noget væv, som ligner det man har i livmoderen, men her ligger det også ude i bughulen. Når man så får sin menstruation vil det væv i bughulen også begynde at bløde ligesom det væv i livmoderen. Det er ikke farligt men problemet er at det kan gøre rigtig rigtig ondt.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det lige er det du fejler, men det kunne være en mulighed.
For at få stillet diagnosen skal du henvises til en gynækolog. Det er din egen læge som skal henvise dig. Gynækologen vil så tale med dig og scanne dig så I kan komme nærmere om det måske er det du fejler eller om der måske tale om noget helt andet.
Så selv om det måske ikke lige er det du fejler så synes jeg du skal forsøge at snakke med din læge om at blive henvist til en gynækolog. Hvis ikke andet kan en gynækolog hjælpe dig med at komme nærmere hvad der kan være årsagen til at du har ondt. Men en ting er sikkert du skal selvfølgelig ikke have fjernet din livmoder.
Du skriver ikke om du har fortalt din mor hvordan du har det, men ellers kunne det måske være en ide. Er helt sikkert på hun gerne vil vide at hendes pige har mange smerter  og så kan du også tage hende med til din læge hvor hun kan fungere som en god støtte.
Jeg håber virkelig du kunne bruge mit svar.
Kærlig Hilsen Anne