Menstruation
brevkassespørgsmål af
Ida
13 år
hej Cyberhus!
Jeg undre mig virkelig meget over hvorfor at jeg vejer over 45 kilo og jeg har ikke fået min minstruation. Min mor har nemlig sagt at når man vejer ca. Ove 45 kilo kommer ens menstruation snart. Men den kommer ikke og jeg er bange for at der er noget galt med mig!
håber i kan svare på hvorfor..
kh Ida

Svar:
Kære Ida.
Det er helt normalt ikke at have fået sin første menstruation når man er blevet teenager, også selvom man vejer over 45 kg. Menstruation kan starte alt imellem 9-18 års alderen. Der er ikke en vægtgrænse for hvornår man kan få menstruation, dog kan menstruation godt starte senere eller helt mangle hvis man er undervægtig. 45 kg lyder meget normalt når man er i begyndelsen af sine teenageår. Det vigtigste er derfor, at vægten følger med din højde og at du spiser sundt :)
Hvis din menstruation ikke er kommet når du fylder 16 år er det en god ide at gå til din egen læge.
Mvh Nichlas