Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 2 måneder siden

Hej

Jeg er en glad og frisk pige på 15, snart 16 år. Mine bryster begyndte at vokse for ca. 3 år siden, og jeg fik udflåd og hår diverse steder for ca. 2-21/2 år siden, nu passer jeg en a/lille b-skål. Jeg fungerer godt i skolen, socialt og har fritidsinteresser i form af ridning og gymnastik. Jeg er normalt, men langsomt udviklet. Mit problem er bare, at jeg ikke har fået menstruation  "ordentligt" endnu. I foråret 2014 tror jeg, jeg fik min første menstruation i form af lidt blod over en aften og nat. Problemet er, at den ikke er kommet siden. Jeg er begyndt at blive ret bekymret over om, der er noget galt med min krop. Jeg er næsten aldrig syg, og fungerer super godt ellers. Nogle gange har jeg det som om, jeg "burde" få min menstruation, hvor jeg får humørsvingninger, lidt ondt i maven, mere udflåd osv., men min menstruation kommer bare ikke. Er der noget jeg kan gøre, for jeg synes, det er lidt pinligt at skulle til lægen med det. Min mor ved det godt.

Svar:

Hej med dig,

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan fornemme at du er moden af din alder, og kan forstå at du er bekymret over om din krop ikke følger med den udvikling de andre piger gennemgår.

Menstruationen er en cyklus, som oftest varer 21-35 dage. Man siger at mentruationscyklussen starter den dag, man begynder at bløde. Man bløder typisk 3-7 dage. Efter blødningen stopper, begynder livmoderens slimhinde at vokse, og på menstruationens 14. dag får man ægløsning. Hvis ægget ikke befrugtes begynder livmoderens slimhinden at bliver afstødt, så den gamle slimhinde forsvinder, og det tager ca 1-2 uger, og så er vi tilbage til dag 0, hvor slimhinden bliver afstødt igennem skeden som menstruationsblødning. Hele dette system er meget nøjet styret af det kvindelige kønshormon, Østrogen. Det bliver dannet i æggestokkene, og får besked på at blive dannet af din hjerne når du går i pubertet, og helt frem til du går i overgangsalderen som ca 50 årig.

Men i starten af puberteten kan man sagtens opleve at mentruationscyklusserne er meget forskellige i varighed, hvor meget det bløder, hvor ondt det gør, hvor længe man bløder. Det er fordi din krop lige skal vende sig til det "nye". Desuden kan menstruationen også helt udeblive, det sker især hos piger der lider af spiseforstyrrelse, eller som dyrker overdrevet meget motion. Og det kan forklares med at hjernen i disse tilfælde ikke kan klare det stress som man udsætter kroppen for, og derfor fortæller den dine æggestokke at du ikke er klar til at blive gravid.

Der kan være flere årsager til udeblivende menstruation, som du kan høre. Den hyppigste årsag er dog "forsinket pubertet" - og den bedste måde at finde ud af om det kan være årsagen, er ved at høre hvornår ens mor og mormor og søster startede med at få menstruation. Der er nemlig en vis arvelighed i det.

Med hensyn til at søge læge, så synes jeg at det er en meget naturlig bekymring du har, og det er bestemt ikke noget som en læge vil se som pinligt. Lægen har snakket med og undersøgt 1000 andre, og ser det på samme måde som at undersøge en arm for om den kan være brækket. Hvis du er nervøs for at tage til læge alene med det, kan det være en god ide at tage din mor med derned - det kan være hun også kan svare på nogle af de spørgmål lægen har, bl.a. om din barndom osv. Min anbefaling herfra er at du skal kontakte din læge, og høre om han/hun ikke vil undersøge dig. Er du meget utryg ved at lade din egen læge gøre det, kan du evt blive henvist til en gynækolog. Din egen læge kan også, sammen med dig og evt din mor, finde ud af om det kunne være en ide at starte på p-piller. De kan nogle gange hjælpe med at give et mere regelmæssigt blødningsmønster og menstruationscyklus. Man skal snakke med en læge for at få p-piller, da det kræver en recept.

Til slut vil jeg lige gøre opmærksom på at selvom du ikke får din menstruationsblødninger, så kan du altså godt stadig blive gravid. Det kan jo være at du netop denne gang får ægløsning. Du skal altid sørge for at beskytte dig selv, dels imod graviditet, og dels imod kønssygdomme.

Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen.

Mvh David

Davids billede
David har svaret på dette spørgsmål