Menstruation
brevkassespørgsmål af
Sara
14 år
Hej :)
jeg er er en pige på 14, vi har lige haft sexsiual undervisning. Jeg hørte at de fleste piger får menstruation mellem 11-16, men jeg fik altså min da jeg var 8 år. Er det normalt, eller er der noget galt med mig!?

Svar:
Hej med dig
Det er helt rigtigt at de fleste piger får deres første menstruation når de er 11-16 år. Men når man taler om de fleste betyder det jo så også, at der altid vil være nogen der ikke er som de fleste.
For der er også piger som får deres første menstruation når de er 17 eller 18 år, ligesom der findes piger som allerede får den som 8-årige, ligesom dig.
Det betyder ikke at der er noget galt eller at det er forkert. Det betyder bare at du lige på det her punkt har været hurtigere i din udvikling end de fleste.
Det betyder at du nok generelt er kommet tidligt i puberteten. For nogle kan det betyde at man skal have behandling for at forsøge at bremse kroppen lidt op i dens hurtige udvikling. Men for langt de fleste er det noget der med tiden udligner sig selv så de senere i puberteten bliver fuldstændig som deres jævnaldrende kammerater.
Du nævner ikke noget om behandling du har været igennem tidligere, og derfor har du nok været en af de mange som ikke har haft behov for behandling. Din tidlige udvikling har ganske enkelt udlignet sig, så du i dag er udviklet på nogen lunde samme niveau som dine jævnaldrende.
Venlig hilsen
Christina