menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
wow! jeg havde min menstruation i 3 uger :O jeg tænkte bare oh my god! jeg følte bare at jeg mistede virkelig meget blod og havde det bare som om jeg hele tiden skulle tisse men i virkeligheden var det bare sådan nogle klamme blod klumper der kom ud, man kunne mærke når de kom ud :O så mit spørgsmål er - Er det normalt at man har blod klumper når man har sin menstruation og er det normalt at have den i 3 uger? kh RG

Svar:
Hej med dig
Som udgangspunkt er svaret: Ja!:) Det er meget normalt at unge piger i puberteten har uregelmæssig menstruation, altså at der ikke er nogen fast rytme i både hvornår menstruationen kommer, hvor lang tid den varer og hvor meget man bløder. Menstruationen kan også være regelmæssig ind i mellem. Selvom det kan se ud som om man bløder meget, så kommer der faktisk meget lidt blod på en normal menstruation, og jeg vil tro at du ikke har blødt meget selvom du er nervøs for det! Har du blødt igennem tøjet (med bind på) og blødt igennem om natten kan det være tegn på at du har haft lidt kraftigere blødning end normalt. De klumper du snakker om er også en helt normal ting, det er fordi blodet når at størkne lidt inden det kommer ud, og der kan også være rester af simhinden fra livmoderen (som er den man udstøder når man har mestruation). Hvis du ellers har det godt og ikke føler dig træt eller svimmel så er der ingen grund til bekymring.
Hilsen fra Helene