menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej brevkasse jeg er 12 år og har lige fået menstruation. Jeg skammer mig meget og tør ikke sige det til min mor :((( hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej med dig
Hvor er det godt du skriver, for jeg kan sagtens forstå at du kan have en masse tanker og følelser når du lige har fået din første menstruation. Men tillykke med din første menstruation, for selvom det er noget helt nyt for dig og noget som kan føles pinligt i starten, så er det noget alle piger får og noget som er fuldstændig normalt.
Så jeg tror meget du lige skal vende dig til det og det er helt ok.
Men jeg synes faktisk du skal få det sagt til din mor. På grund af to ting:
1. For det første tror jeg det ville være rart for dig, at din mor ved det, for så kan hun hjælpe dig med at få købt de rigtige bind og måske fortælle lidt om hvordan hun oplevede det hele dengang hun startede med at få menstruation
2. For det andet har de fleste i starten, når man har fået menstruation, nogle uheld hvor man bløder på trusser eller sengetøj. Og hvis du fortæller det, kan din mor hjælpe dig og fortælle dig at det er helt normalt hvordan du har det.
Der sker en masse indeni, når man får sin menstruation, fordi man pludselig er ved at blive moden og kroppen påvirkes af kønshormoner. Så man kan få en masse nye følelser og humørsvingninger. Det tror jeg også din mor kender og forstår :-)
Udover din mor, kan du også vælge at tale med f,eks. en fra fritidsklubben, en lærer eller du kan tale med sundhedsplejersken på skolen. Men selvom de kan hjælpe, tror jeg det vil være mest ok for dig at snakke med din mor - når bare lige du får det sagt...
Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme lidt videre og jeg håber du snart får snakket med din mor.
Hav det godt :-)
Mange hilsner
Gry