Menstruation
brevkassespørgsmål af
Cecilie
17 år
Hej!
Jeg er en pige på 17 år, jeg har ikke haft min mensturation i 2 måneder ca. det bekymre mig rigtig meget.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvad jeg skal!
Så ville høre og i havde noget brugbart???

Svar:
Hej!
Jeg kan godt forstå at du synes det er forvirrende!
Jeg tror ikke det er noget galt med dig! Nu ved jeg ikke hvornår du havde din allere første menstruation, men de første 1-2 år er det meget almindeligt at menstruationerne er uregelmæssige. I puberteten ændrer sig balancen af kvindelig kønshormon, og når kroppen har vænnet sig til det, ændrer sig hormonerne på nogenlunde samme vis hver måned og menstruationerne bliver regelmæssige, det vil sige kommer med stort set det samme antal dages mellemrum. Her får en kvinde ægløsning typisk cirka hver 4. uge og typisk 2 uger efter ægløsning kommer menstruationen.
Og hvad er menstruation egentlig? Det er en slags indre foring i livmoderen af blod og væv, som kroppen skiller sig af med når ægget fra ægløsningen ikke er blevet befrugtet med en sædcelle. Nogen gange kan vores ellers så regelmæssige hormonniveauer af en eller anden årsag komme ud af balance, og så kan æggestokke og livmoderen misforstå signalerne, og tro at den skal lade være med at opbygge og afstøde menstruationen. De fleste gange finder kroppen tilbage til den rigtige rytme af sig selv.
Med alt det sagt så skal du sikkre dig at du ikke er gravid. Hvis du har været sammen med en fyr så tag en graviditetstest!!
Tag det med ro, og hvis det varer ved så snak med din egen læge.
Held og lykke med det!