menstruation

brevkassespørgsmål

menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej.

Jeg har ikke haft menstruation i snart 2 måneder. Min mor er begyndt at spørge efter om jeg er blevet gravid da jeg er begyndt ikke at ville spise morgenmad om morgenen, men jeg ved at jeg ikke har været sammen med nogen.

Jeg svømmer rigtigt meget, måske 4-5 gange i ugen, jeg er 179cm høj og vejer omkring 78 kg. Det virker meget normalt har har ikke ændret sig længe. Hvorfor er min menstruation bare sådan stoppet? Vil det komme tilbage og hvor længe vil der gå? Jeg er virkelig bekymret.

En ekstra ting som jeg ikke ved om har noget med sagen at gøre er at jeg har diabetes 1.

Svar:

Hej du

Hvis du ikke har haft samleje med nogen, kan du rigtig nok ikke blive gravid. Hvis din menstruation plejede at komme regelmæssigt, er det naturligvis underligt, at der lige pludselig går over 2 md. Du træner ret meget, og det kan godt have noget med sagen at gøre, da pause i menstruationen kan opstår netop på grund af megen hård træning. Men, dette plejer mest at gøre sig gældende hos meget tynde piger - og du er helt normalvægtig ud fra de oplysninger, som du giver i spørgsmålet. Jeg kender ikke til at det har med diabetes type 1 at gøre. Dog kan pause i menstruationen ikke sjældent bero på ubalance i hormonsystemet pga af overaktive æggestokke. Dette kan du få undersøgt - og tit behandlet - hos din læge. Og hvis din menstruation ikke normaliserer sig ret hurtigt i løbet af sommeren, synes jeg at du skal have det undersøgt hos din egen læge.

Håber at svaret hjælper dig videre. Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål