Menstration & vægten

brevkassespørgsmål

Menstration & vægten

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej cyberhus Jeg er en pige på 12 snart 13.. jeg går i 7 klasse, pigerne i min klasse har fået menstration udover mig og 3 andre.. Jeg synes det er virkelig træls at jeg ikke ligesom kan være med i den snak når det kommer til det. Jeg er ikke undervægtig, hvis jeg selv skulle siger det faktisk lidt buttet. Min mor var 14 da hun fik det, tror i jeg for det når jeg er 13 eller senere?????. Ehm, jeg ville også lige høre om man er overvægtig hvis man er 1.78 og vejer 65,8 kg & er 12 år????, jeg er bare vildt fovirret, og jeg er ekstremt usikker på mig selv og sådan :( Håber i snart svare kh miggg

Svar:

Hej du

Velkommen til Cyberhus, det er rigtig fint at du skriver herind med dine spørgsmål og bekymringer. Jeg kan godt forstå at du synes at det er lidt træls ikke at kunne snakke med når der bliver talt om menstruation i din klasse.

Når I er fire, der endnu ikke har fået det og de fleste har fået det kan man nemt komme til at føle sig lidt unormal og udenfor. Det er ikke sjovt at være, hverken den første eller sidste der får det. Når du såsom du skriver er meget usikker på dig selv, kan det godt være endnu sværere når man synes at man skiller sig ud.

Jeg kan høre på dig, at du selv har undersøgt en del omkring det. Det er nemlig helt rigtigt, at hvis man er meget tynd eller dyrker meget sport kan menstruationen godt udeblive. Det er også helt rigtigt, at der kan være en sammenhæng mellem hvilken alder kvinderne i ens familie har når de får det og ens alder når man får det. Du skriver at din mor var 14. I Danmark er piger i gennemsnit 12 år, når de får deres første menstruation, men en del vil få det når de er yngre end 12 og en del vil få det når de er ældre end 12. Hvis en pige ikke har fået menstruation når hun er 16 år skal hun undersøges af en læge. Piger på 14 år og meget lave, der ikke har fået menstruation eller er begyndt at udvikle bryster, få hår forneden eller er kommet ind i pubertetens vækstspurt skal også undersøges.

Jeg kan desværre ikke spå om hvornår du vil få din mestruation. Jeg synes det lyder meget sandsynligt at du vil få den som13 årig, men mere end det kan jeg ikke sige. Det er ikke unormalt, hvis den kommer senere, den skal nok komme. Angående din vægt, så ser den rigtig fin ud, så det behøver du ikke at tænke så meget på.

Du må have tålmodighed menstuationen skal nok komme. Jeg håber, at du bliver mere sikker på dig selv. Det kan godt være lidt svært når man er kommet i puberteten.

Jeg håber du kunne bruge mit svar.

Venlig hilsen Malene