Menstration.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej brevkasse! jeg har fået min første menstration & jeg tør ikke sige det til mine forældre, jeg prøver at samle mod, men det er rigtig svært. kan i hjælpe mig med hvad jeg skal sige? jeg er ret blank hilsen Anonym.

Svar:
Kære Anonym,
Det er super godt du skriver til mig og du skal vide at det er fuldstændigt normalt at få menstruation. De fleste piger oplever at det kan være lidt svært at få det fortalt, første gang de får menstruation, så du er ikke alene om det.
Når en pige får sin menstruation, går der mange mekanismer i gang. Man har flere hormoner, der raser i kroppen, man føler sig pludselig mere kvindelig og sidst men ikke mindst, så betyder det, at man kan blive gravid hvis man har sex med en dreng.
Derfor er det noget vi alle husker og noget vores forældre også ved vil komme.
Jeg kan godt forstå, at det føles svært at skulle sige det til begge sine forældre på en gang. Hvordan gør man lige det? Skal man sige det en morgen, inden man flyver ud af døren til skole, eller skal man sige det ind over lasagnen mandag aften?
Kære Anonym, der er desværre ikke nogle regler, for hvordan man siger sådan noget. Prøv at tænk over hvem af dem det vil være nemmest at sige det til. Hvis du bedst kan forestille dig, at sige det til din mor, så synes jeg, du skal starte med hende. Måske en dag I er nede og handle og du skal have hjælp til at købe tamponer, eller en aften I børster tænder. Dine forældre ved, at du en dag vil komme og sige det og det vil helt sikkert være en lettelse, når det først er sagt.
Der er også andre muligheder, hvis du stadig synes, det er svært at sige det til dem. Jeg kan huske at alle pigerne i min klasse også havde svært ved at sige det til deres forældre. I stedet valgte nogen at fortælle det til en tante, en nabo eller til forældrenes venner. Så har du fået det sagt til en voksen og bagefter var det lidt nemmere at få det sagt til ens forældre.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line