Menses udebliver
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!
Jeg fik min første menses for 3-4 år siden. Den har altid været meget uregelmæssig, men nu er jeg lidt bekymret, for jeg har ikke haft menses i 3, snart 4 måneder… På et tidspunkt for ca. 2 måneder siden kom der 2-3 nærmest lyserøde dråber, men ellers har jeg overhovedet ikke haft menses siden februar.
Jeg er så jomfruelig, som man kan være, er normalvægtig, har ikke bemærket nogle ændringer ellers, tager ikke p-piller eller noget som helst – bør jeg være bekymret?
Hilsen Lia

Svar:
Kære Lia
Godt du skriver ind, så vi kan få styr på den cyklus. For ja, du har helt ret - det er da mærkeligt at den sådan ikke kommer.
De første år med menstruation er den altid meget uregelmæssig. Det er fordi man ikke rigtig har en cyklus og ikke har almindelige ægløsninger hver gang. Det hedder juvenil metrorhagi. Det ses ofte i et til to år. Nogen gange varer det længere, som det lyder til i dit tilfælde. Så en almindelig uregelmæssig menstruation på det tidspunkt er helt normalt. Langt de fleste piger oplever også at menstruationen stadig er uregelmæssig op igennem puberteten, hvor der er mange hormoner i kroppen. Det er meget forskelligt fra pige til pige. Hvis din menstruation hele tiden har været uregelmæssig, så er det ikke så bekymrende. Så er det dit normale i de her år.
Men det, at den er blevet væk i flere måneder, det er jo noget nyt for dig. Så det er heller ikke en del af dit normale. Faktisk så er det mere normalt, at piger/kvinder med uregelmæssig menstruation har længere pauser ind i mellem. Det betyder at man stadig kalder det normalt hvis man har pauser på op til 9 måneder. Hvis menstruationen normalt er regelmæssig, så er det normalt op til 3-4 måneder uden menstruation. Så det vil altså sige, at når du normalt har uregelmæssig menstruation, så er det helt okay, at der er længere pauser i dine menstruationer.
Så hvis du er jomfru og derfor ikke kan være gravid, så synes jeg bare du skal vente og se om den ikke dukker op. Det er stadig helt normalt at der er pauser ind imellem. Hvis du synes du mærker andre ting, som fx. kløe, underlivssmerter eller ændret udflåd, så synes jeg du skal gå til lægen og blive tjekket.
Håber det kunne berolige dig. God sommer.
Venlige hilsner fra Line