Mens før ppille stop - stoppede med pillerne men begyndte først til min normale dag for at starte - HJÆLP mig !!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa. Jeg skriver IGEN fordi jeg er nervøs!!! Det er mig der har skrevet med fortrydelsespillen i et par andre indlæg og spurgt meget om jeres hjjælp med dette! Håber I lige læser dem igen så I kan få en sammenhæng med mit indlæg her. Jeg fik min mens 5 dage inden jeg skulle tage den sidste pille, fik den en onsdag - og skulle først slutte med pillerne mandag ugen efter. Men så stoppede jeg med dem da jeg opdagede min mens ( dog en lidt mærkelig mens - for blødte meget lidt og det kom kun noget indimellem hvor det var normal mængde :/ ?? ) Men stoppede altså onsdag og så gik jeg indtil tirsdagen ugen efter igen hvor jeg normalt skulle være begyndt på pillerne hvis jeg have fået mens til normal tid - men rendte vild i dagene og fik først taget den om torsdag ( som faktisk var her i torsdags den 8/9) - så altså 15 dages pause :O istedet for 7 dage.....Har ikke snakket med min læge men Har snakket med lægen om anden præventions form nu og skal til samtale med ham sidst i september!!! For det med ppiller har jeg godt nok rendt vild i den sidste måneds tid :( og efter fortrydelsespillen har jeg været helt ude af balance i kroppen ( den pille jeg fik sidste måned hvor jeg glemte min første pille i pakningen :( ) I må ikke dømme mig og blive sure - ved godt det er fucked op for mig og det er for dumt - men har bare slet ikke kunne finde ud af hvad jeg skulle gøre og ja har skulle tage store beslutninger omkring uddannelse m.m. lige for tiden og været deprimeret - men det er nu ovre - håber jeg. Så der er bare nogle tingi mit liv som har spillet ind og gjort mig lidt mindre forsigtig :´( UNDSKYLD UNDSKYLD.... :´( Mig og min kærste har haft sex stort set hver dag de sidste uger også i min pause. Sker der noget ved det rod jeg har lavet??? :( ? Render og tisser meget og har lidt meget følsomme bryster, men det er jo lidt tidligt hvis jeg er gravid? Håber I kan svare mig snarest muligt......

Svar:
Hej med dig
Det lyder til, at du har meget at tænke på for tiden. I sådan en situation kan det være svært at huske at tage en pille hver dag, og selvom man ellers er en, der har styr på den slags. Der er ikke noget at sige til, at du bliver nervøs, og jeg synes, det er rigtig godt, at du skriver herind.
Nu skal du høre: P-piller har en meget høj sikkerhed, når de tages som de skal. Hvis man ikke gør det, falder sikkerheden. Jo flere man ikke tager, jo større er risikoen for, at man bliver gravid, specielt hvis man har regelmæssig samleje.
Som jeg har forstået det, har du været i seng med din kæreste samtidig med, at du var inde i en periode, hvor du skulle have taget dine p-piller. Det øger selvfølgelig risikoen for graviditet. Hvis man bliver gravid, har man haft ægløsning, ellers kan man ikke blive gravid. Det ved vi ikke, om du har haft.
Hvis vi skal komme det nærmere, synes jeg, at du skal tage en ny graviditetstest. De graviditetstest der findes nu er generelt rigtig gode, og nogle af dem er så følsomme, at de kan måle spor af graviditetshormon før man "går over tiden".  Jeg synes, det allerbedste for dig vil være, at du prøver at får en snak med din læge, også selvom testen er negativ, dvs ikke umiddelbart viser, at du er gravid . Jeg synes, du skal fortælle ham/hende som det er, og at du er bange for, at du er gravid.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive herind.
Mvh
Kathrine