Mens eller?...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
jeg har fundet ud af at jeg bløder når jeg tisser og at jeg har en underlig følelse af at jeg skal tisse hele tide. Det kunne være jeg havde blærebetændelse, men hvad med blodet? er det normalt?
ps jeg har haft mens før.

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål, jeg håber ikke du blev alt for forskrækket over blodet. Det må være meget ubehageligt at have tissefornemmelse hele tiden.
Jeg kan være lidt i tvivl om blodet er i tisset i wc'et eller på papiret når du tørrer dig. Med den mærkelige følelse af at skulle tisse hele tiden lyder det som om, det mest sandsynligt som blærebetændelse. Ved mens ville der formenteligt også være blod i trusserne indimellem, at du er på toilet, da det lige så stille siver fra livmoderen.
Blærebetændelse kan sagtens vise sig ved blod i dit tis. Blærebetændelse er for mange bakterier i blæren, der bliver irriteret. Andre symptomer på blærebetændelse er fornemmelsen af at skulle tisse hele tiden, ondt når man tisser, fornemmelsen af aldrig at blive helt færdig med at tisse, små uheld fx at man begynder at dryppe lidt i trusserne, ikke at kunne tisse og ondt nederst i maven.
Blodet kommer fordi bakterierne, der giver blærebetændelse, kan irritere indersiden af blæren eller indersiden af det lille rør, der fører tisset fra blæren og ud (urinrøret) og det kan begynde at bløde.
Hvis der er en infektion skal den behandles med medicin og hvis ikke, skal du undersøges videre for, hvorfor der er blod i dit tis.
Derfor skal du få en tid hos din læge snarest muligt, så du kan blive tjekket. Og bare rolig, det er ikke nødvendigt at få lavet gynækologisk undersøgelse, i første omgang er det bare en tisseprøve, der skal undersøges.
Indtil du kan få en tid hos lægen er det rigtigt godt at drikke meget vand 1,5-2L om dagen for at få skyllet blæren godt igennem. Et gammelt husråd er at drikke tranebærjuice, der gør tisset mere surt og bakterierne får sværere ved at overleve.
Hvis du er begyndt at have sex, er det vigtigt at sige det til din læge, da man her kan få bakterier - fx chlamydia, som man ellers ikke har forneden.
Mange hilsner
Eva