Mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :) Jeg har haft udflåd i to år nu og syntes min mens snart burde komme. Jeg er den sidste i min klasse. Er der noget jeg kan gøre for at frelmpåkalde den? Knus fra mig

Svar:
Hej Med Dig.
Jeg kan da godt forstå at du bliver lidt utålmodig når nu de andre i klassen har fået deres menstruation, men faktisk er det helt normalt ikke at have fået den når man er tretten år. I Danmark får de fleste piger deres menstruation når de er mellem 11 og 14 år. I andre lande lande kan det være sene eller tidligere. Det varierer altså både fra den ene til den anden men også fra område til område.
Hvis ellers de andre tegn på pubertet så småt er ved at vise sig ( du skriver f.eks. du har udflåd), kønsbehåring, bryster der udvikler sig osv., så skal de også nok komme. Hvis man ikke på nogen måde er gået i pubertet når man bliver fjorten år, så er det værd at blive undersøgt af en læge, men hvis ellers man så småt er ved at udvikle sig i retning af puberteten i øvrigt, er der ikke noget unormalt i ikke at have fået sin menstruation.
Der er desværre ikke rigtigt noget du selv kan gøre for at fremme det. Og så er der jo alligevel: HVis man er undervægtig eller dyrker enormt meget motion ( tit hænger de to ting sammen) så ser man ofte, at man går i puberteten ret sent, da det er fedt, der producerer kvindeligt kønshormon. Ikke dermed sagt, at hvis du tager et kilo på, skal du nok få din menstruation, men der er værd at tænke på hvis altså du er meget tynd.
Ellers skal det som sagt nok komme af sig selv. Som jeg sagde, så lyder det til du allerede er godt igang med udviklingen. Når først man har fået det, ville man i øvrigt ønske, at man kunne slippe:-)
Håber du kunne bruge mit svar
Mange hilsner, Susanne