MEGET SVAG MENSTURATION
brevkassespørgsmål af
Christina
19 år
Hej Cyperhus.
Jeg er en pige på 19 år, lidt overvægtig. Jeg har taget p-piller siden jeg var 15 år, pga. kradtige smerter. De første år virkede de fint og smerter gik væk og mine blødninger var som før (normal mængde).
For cirka et halvår siden blev mine smerter igen meget voldsomme, og jeg bløder meget lidt - og ved min sidste pause KUN når jeg tørrede mig efter toiletbesøg. Jeg har i den seneste tid haft store smerter ved livmoderen bare jeg hostede -også uden for mine pauser fra pillerne.
Er det noget jeg bør være bekymret for?
Det skal lige siges, at jeg har en fast kæreste, og vi har regelmæssigt sex. Kan blødningen være stoppet, fordi jeg er gravid?
Jeg har været på penicilin og fik efterfølgende svamp (og medicin herfor), kan det have noget med smerterne ved livmoderen at gøre?
Håber I kan give hurtigt svar.
Mvh.
Christina :)

Svar:
Hej med dig,
Det er nogle gode spørgsmål du kommer med, og det er godt at du er opmærksom på din krop og dets signaler.
Kroppen kan være mærkelig og det kan sommetider være svært at regne ud, hvorfor kroppen reagerer som den gør. Menstruationen er letpåvirkelig, og ting som ekstra fx travlhed, svingninger i vægt, p-piller eller sygdom kan være med til at påvirke ens cyklus. At menstruationen ændrer sig, udebliver eller er mindre i en periode, er i og for sig ganske normalt, og noget som næsten 1 ud af 10 kvinder oplever hvert år.
Der hvor jeg tænker, at måske ikke er helt normalt, er når du beskriver dine smerter, som både kan komme under menstruation og når du ikke har menstruation. Det skal du få tjekket hos en læge! Graviditet kan godt være en mulighed, selvom sandsynligheden selvfølgelig er lille, eftersom du er på p-piller, men der kan også være andre ting, som måske kræver behandling - eller som lægen måske vurderer bare går i sig selv igen. Det er ikke til at sige, men når man oplever smerter, som man ikke helt ved hvad skyldes, så skal man gå til læge, så man kan være sikker på, at der ikke er noget galt.
Jeg kan desværre ikke komme med noget kvalificeret bud på, hvorfor du oplever smerter. Kroppen og kvindes cyklus lever som sagt lidt sit eget liv, og uden stor medicinsk baggrund eller mulighed for at undersøge dig, er det helt umuligt at sige, hvad der skyldes din svage menstruation og dine smerter.
Mange hilsner
Christina.