For meget hud på pikken
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
Jeg har længe tænkt på om det er et problem at ikke kunne trække sin hud ned.
Noglegange lugter det og andre gange kommer der hvidt ud(nok nakkeost) og om det er normalt at der er en streg langst pikken (ved ikke hvad det er men ligner sting???)
Kærlig hilsen
Julian

Svar:
Hej Julian.
Normalt vil forhuden lige så stille løsne sig fra penishovedet i løbet af puberteten. Nogle gange kan den sidde lidt "fast", andre gange helt løst. Begge dele er normalt, og i de allerfleste tlfælde løsner den sig lige så stille, så du til sidst kan trække forhuden helt tilbage. Der er en streng fra penishovedet og ned når man trækker forhuden tilbage. Det er normalt, og den skal være der. Den er opstået dengang din penis blev dannet, og alle mænd har den.
Du har ret i, at det hvide der kommer ud er nakkeost. Under forhuden dannes noget der hedder talg, som er kroppens naturlige fedtstof til huden. Hvis man ikke får det vasket væk med almindeligt vand når man er i bad, kan det godt komme til at lugte. Mit råd er, at når du alligevel er i bad, trækker forhuden tilbage, og skyller med bruseren. Du skal ikke bruge sæbe, det er ikke nødvendigt, og vil bare tørre din hud ud.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål, eller er du velkommen til at skrive igen.
Hilsen Lea