for meget forhud
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er en dreng på 14 år. jeg tror jeg har haft en forhudsindsnærving, men den er jeg kommet over ved bare ligeså stille træke forhuden mere og mere tilbage så nu kan jeg godt tage forhuden ned når min pik er stiv men når jeg vil se porno og onanere og jeg så tager forhuden ned bag pikhovedet er der et kæmpe lag/stykke hud lige bagved pikhovedet og jeg føler det stramer på pikhovedet så det begynder at gøre ondt og når onanere med huden bag pikhovedet gør det ondt. mit spørgsmål er om det er normalt og jeg bare skal vende mig til det eller om jeg har et problem jeg skal have gjort noget ved

Svar:
Kære 14-årige dreng
Tak for dit spørgsmål.
Forhudsforsnævring er ret normalt, og det er kun, hvis det giver problemer, det skal behandles. Du beskriver, at det gør ondt og huden strammer, når du har rejsning, og sådan skal det jo ikke være. Du har ellers gjort det helt rigtige ved jævnligt at trække forhuden tilbage og dermed udvide huden. Det kalder man faktisk for forhudsgymnastik. Men man kan få en salve der indeholder binyrebarkhormon, som kan hjælpe til med at gøre huden mere elastisk og udvide forhuden.
Jeg vil anbefale dig at snakke med din læge. Så kan han eller hun enten tage stilling til, om du skal have behandlingen med salven, eller henvise dig til en urolog, som er er en læge, der har større viden om forhudsforsnævring.
Du kan også læse mere om behandlingen af forhudsforsnævring her
Mvh Anne