Medicinsk cannabis
brevkassespørgsmål af
Ano
22 år
Hej!
Jeg er begyndt at ryge skunk (begyndte i april i år) og ryger cirka en enkelt joint om dagen (i perioder går der dog flere dage uden). Jeg ved at skunken har hjulpet mig utrolig meget mentalt, fordi jeg har ændret HELE mit verdenssyn til noget meget mere positivt og på samme tid realistisk, og jeg kan derfor slappe bedre af i mit sind. En masse ting om fortiden er gået op for mig, det er som en stor åbenbaring jeg har ventet på hele mit liv...
Jeg har haft en hård fortid og mange nederlag og psykiske vanskeligheder, og har også haft et alkoholmisbrug. Alkoholen var min bedste ven gennem hele min teenage-tid og jeg elskede at drikke mig fuld. Jeg drak fra jeg var 13 til 21, og jeg drak mere og mere med alderen. Gennem disse 8 år havde jeg aldrig én eneste uge uden alkohol, da jeg blev fuldstændig forelsket i at være fuld og flygte fra den barske virkelighed allerede første gang jeg oplevede det. Nogle uger drak jeg op til alle ugens dage. Men alkoholen blev ikke ved med at være fest og farver. Den ødelagde mig fysisk. Jeg fik allerede som 20-årig konstateret begyndende mavesår og jeg har længe lidt af for meget mavesyre og generelt et irriteret og uregelmæssigt fordøjelsessystem. Jeg har også taget meget på af at drikke gennem årene og min krop er generelt blevet svækket og ser ældre ud end den er. Det er også tydeligt at se på min hud, at jeg har levet et hårdt liv før i tiden. Men det blev meget bedre da jeg erstattede alkoholen med cannabis. Jeg har holdt mig til ren skunk, så ingen tobak og ingen hash. Jeg oplevede først en masse negativt i forbindelse med skunken, men jeg ved, at det skyldes at det hele pludseligt gik op for mig som en åbenbaring. Det gik op for mig at jeg havde spildt de sidste 8 år af mit liv på at drikke mig fuld og forsømme mine venner og min familie og min uddannelse. Jeg var på kontanthjælp og havde det ekstremt dårligt psykisk, men pludseligt gik det op for mig, at der ikke var nogen der ville komme og redde mig: jeg var nødt til selv at handle og man er simpelthen nødt til at kæmpe hårdt for at opnå sine drømme. Jeg havde faktisk endda mistet alle mine drømme da jeg drak, men har fået dem tilbage igen. Mine levertal er blevet meget bedre, jeg har ikke længere problemer med maven og jeg er blevet meget mere intelligent og har en større lyst til at lære og til at udrette ting, hvor jeg som alkoholmisbruger forsømte alle pligter. Det skal siges at jeg flere gange har gået i samtaleterapi, men at psykiatere og læger mener at jeg skal medicineres med enten lykkepiller eller andre antidepressive/angstdæmpende piller. Jeg har det generelt svært med medicin og ville selvfølgelig helst undvære at skulle "indtage" noget som helst for at kunne slappe af i mit sind...
Nu har jeg fortalt min personlige oplevelse, men vil gerne høre sagen fra en professionel vinkel. Jeg kunne meget godt tænke mig respons på min ovenstående fortælling og svar på et par spørgsmål som kommer her:
• Er det skadeligt for lungerne at ryge en enkelt joint om dagen? Hvis ja - hvor skadeligt? Jeg ved at i almindelig, lovlig tobak er der både tjære, nikotin og en masse andre kræftfremkaldende stoffer, mens nogle mennesker faktisk bruger cannabis som forebyggelse/helbredning af kræft.
• I kan selvfølgelig ikke bakke mig op i at ryge skunk, da det jo er ulovligt, men hvis jeg siger at jeg alligevel har tænkt mig at gøre det, hvad har i så af råd, hvad bør jeg være opmærksom på og hvor går grænsen?
Med venlig hilsen Ano.

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har haft et liv, hvor alkohol har været din bedste ven  - men hvor er det sindsygt flot, at du er ude af dit alkoholmisbrug! Du beskriver det ekstremt flot, hvordan du fandt ud af, at du mere kunne være den rigtige dig og få udnyttet din intelligens, være en god ven og være en del af din familie. Så, jeg vil starte med at skrive, at der er så flot, det du har præsteret!
Du stiller to spørgsmål vedrørende skunk. Jeg er igen glad for at høre, at du har fået ændret dit livssyn til noget mere positivt! Det kan ikke afvises at rygning kan have en positiv effekt for nogle midlertidligt, men det er utvivlsomt ikke den bedste løsning - heller ikke selv om det umiddelbart kan føles sådan for den enkelte på kort sigt. Fra en lægefaglig synsvinel er skunk dog skadeligt for hele din krop, og jeg kan desværre ikke sige, hvor mange du kan ryge. Det er skadeligt både på kort og langt sigt, så jeg kan ikke anbefale det på nogen måder.
Jeg henviser lige til netstof.dk, der er online rådgivning om alkohol, hash og andre stoffer. Der kan du forhåbentlig finde svar på mange af de spørgsmål, som du går og tumler med vedr. skunk og rygning af joints. Der sidder både læger og rusmiddeleksperter der har mange års erfaring med lige præcis rusmidler og deres påvirkning af kroppen. Det er en super god hjemmeside -  så, tjek den ud.
Bedste hilsener Lærke