Medicin ja nej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hvad for noget medicin kan man få mod stemmer i hovedet? og er det en fordel at få medicin mod det, eller er det dumt? Virker det? Hvad for nogle bivirkninger har det?
Har stemmer i hovedet som siger jeg skal hoppe ud foran en bil, tog, bus, tage overdosis, hænge mig selv, at jeg ikke fortjener at leve, at jeg ikke er god nok osv....
fortalte det til min psykolog og hun blev ret bekymret! Og sagde det muligvis kunne hjælpe med noget medicin, men  at hun ikke kunne tvinge mig til det, når jeg ikke har handlet på stemmerne, så er op til mig selv...
hvis jeg skal have medicin skal hun sende mig videre til psykiatrien, ville det være en fordel for mig? Er bare bange for at de så giver mig en masse diagnoser, da jeg har været mange ting igennem! Som F.eks seksulle overgreb, mistet min far og søster til døden, haft en pap far som drak, haft en mor som fik en blodprop i hjernen osv...
Burde jeg tage i mod medicin?
Håber i vil svare mig hurtigst muligt! TAK!

Svar:
Kære du,
jeg er ked af at høre alle de ting, som du allerede har skullet komme igennem, det lyder meget hårdt! Det er godt, at du har nogle at tale om det med.
Dit spørgsmål er ikke nemt at svare på, men den rigtige måde er da bestemt at tale med en psykiater  omkring det. Det er en læge med speciale i sygdomme i sindet. Altså nogle af de sygdomme man ikke kan måle med blodprøver og billeder, men som kan være alvorlige.
Det er ikke fordi, at de bare vil slynge om sig med diagnoser, men hvis man opfylder krav for en vis diagnose, så har medicin hjulpet rigtig mange mennesker og kan muligvis også hjælpe dig.
Mit bedste råd vil derfor være at tale med psykiateren og evt din egen læge omkring det og komme frem til den bedste løsning for dig.
Al lykke fremover,
Venligst,
Lise