Medicin
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej,
Jeg har tit haft problemer med vejrtrækning, såsom åndenød og pibende vejrtrækning. Så da jeg en dag var syg, tog jeg hos lægevagten, hvor han sagde at det tyder på astma.
Så fik jeg noget astmaspray, men det har dog slet ikke hjulpet. Så jeg har været hos min egen læge, hvor jeg er blevet henvist til en allergiklinik, hvor jeg fik foretaget en priktest samt lungefunktionstest. Lungefunktionstesten viste sig at være normal(og alligevel kan man have astma, selvom lungefunktionstesten viste sig at være normal). Efter lungefunktionstesten, fik jeg noget astmaspray, men det havde ingen effekt(som var det samme jeg fik af lægevagten). Her om 3 ugers tid har jeg en metakolintest, for at måle min lungefunktion. Men jeg undrer mig over, at den medicin jeg fik af lægevagten, har overhovedet ikke hjulpet, hvad kan det skyldes? Det jeg fik hedder "Airomir"- Salbutamol. Hvis nu det viser sig at det slet ikke er astma, hvad kan det så være? Jeg har fået foretaget en EKG, samt utralydscanning af hjertet som viste sig at være normal.

Svar:
Hej med dig
Det er rigtigt, at åndenød og i sær pibende vejrtrækning godt kan tyde på astma. Når man  har astma, har man overordnet set 2 problemer i lungerne. Det ene er at den glatte muskulatur i luftvejene trækker sig sammen, så luftvejene bliver mere snævre, det andet er, at der kan være en del slimdannelse. Den spray du har fået, virker sådan, at den glatte muskulatur i luftvejene ikke trækker sig sammen, så  vil luftvejene ikke blive snævre. For nogle med astma virker den slags spray helt fint og er nok, men for andre skal der mere eller andet til. Nogle astmapatienter har brug for en anden spray, der mindsker slimdannelsen. Det kan være, at du er en af dem.
Det er helt rigtigt, at man sagtens kan have astma og samtidig have helt normal lungefunktion. Faktisk er det sådan for langt de fleste astmapatienter. Hvis man har mistanke til astma, er det meget vigtigt at vide, hvornår symptomer kommer, dvs hvornår kommer eksempelvis åndenøden. Nogle astmapatienter kan fortælle, at de må hive ekstra efter vejret, når de løber en tur, eller at de får hosteanfald, hvis de er ude i koldt vejr. Hvis man hos dem måler lungefunktionen, lige når de har løbet, vil den sikkert være nedsat.
Med det du skriver, kan jeg se, at du er i gang med at blive undersøgt rigtig grundigt. Du har fået undersøgt hjertet, og på allergiklinikken skal de nok finde ud af, om du har astma eller ej. Nu ved jeg ikke hvad det er for en allergiklinik, men i de allergiklinikker jeg kender har de læger der er tilknyttet klinikken stor viden om lunger og lungesygdomme. Ud fra det du skriver, kan jeg ikke sige dig, hvad du ellers kan fejle, hvis det ikke er astma, du har. Men jeg er ret sikker på, at de inde på allergiklinikken nok skal finde ud af, om du har en lungesygdom, så du kan få behandling for den.
Rigtig god bedring til dig.
Hilsen Kathrine