Mavesmerter siden igår
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkassen.
Det skal lige siges jeg har en kæreste, og vi har haft sex et par gange. Vi nyder det fuldt ud, både med og uden beskyttelse. Ved dog godt at det er dumt osv. men han er ikke kommet inde i mig.
Men siden igår fik jeg sådan ondt når jeg trak vejret, og det gik så over igen. Men så begyndte jeg at få mave smerter. Ikke sådan et bestemt sted i maven, men stortset over det hele. Har været rigtig meget på toilet, altså med hensyn til afføring. Så det har jeg intet besvær ved at komme af med. Min mave føles oppustet, så ved ikke hvad det kan være tegn på? Vil bare rigtig gerne vide om det kan være tegn på graviditet?

Svar:
Hej Du
Mavesmerter og oppustethed, som du beskriver er meget almindelig og det kommer og går hos de fleste. Og det er ganske ufarligt. Det kan ikke i sig selv være tegn på graviditet, selvom nogle kvinder kan opleve en del kvalme i forbindelse med graviditet.
Om din mave er oppustet siger med andre ord intet om, hvorvidt du er gravid. Dertil skal siges, at ubeskyttet sex godt kan føre til graviditet, også selvom din kæreste ikke er kommet inde i dig. Dette skyldes, at der godt kan være en smule sædafgang inden, at man rigtigt kommer, men så lidt, så de fleste fyre ikke lægger mærke til det.
Så hvis du vil af med tvivlen, så synes jeg at du skal overveje at få spørgsmålet helt afklaret og købe en graviditetstest i supermarkedet eller hos apoteket. Alternativt kan du gå til din læge.
Håber, at dette svar kan bruges. Venlig hilsen Jens-Christian