mavekramper
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Er begyndt at få mavekramper hvad dag, har du måske en ide til hvad det kan skyldes?
Det altid nederest i maven, så kan det være fra mit underliv? Mit menstruation er stadig ikke regalmæssig regner jeg med! Men har snart haft det i 3 år…. Men det springer nemlig tit 2 måneder over, så kan det skyldes mavekramper? eller skyldes mine smerter noget andet?

Svar:
Kære du
Det lyder bestemt ikke rart med mavekramper og det er da ikke meningen, at du skal gå rundt med daglige mavesmerter. Mavekramper/smerter kan have mange årsager, men når du kun fortæller om mavekramper og ikke om der er andre ting, er det svært at være specifik. Jeg vil derfor prøve lidt systematisk at gå igennem, hvad det kan være. Du kan prøve at tænke over om der er nogen af følgesymptomer som: opkast, kvalme, hård mave, tynd mave, blod i afføringen. Smerter i forbindelse med måltider. Vægttab. Feber? Under alle omstændigheder, vil det være en god idé at snakke med nogen om det og formenteligt også gå til lægen.
Hård mave/forstoppelse
Er en hyppig årsag til mavesmerter. Smerterne kan sidde overalt i maven og kan ofte komme som jag. Forstoppelse kan være hvis du ikke har afføring dagligt, hvis den er fast, skal presses ud og det gør ondt. Smerterne forværres nogle gange ved måltider, når der kommer gang i tarmen. Grunden til at det gør ondt er, at tarmen føler smerte, hvis den skal presse på fast afføring. Hvis du tror det er forstoppelse kan du prøve HUSK og/eller movicol (pulver der røres op i væske og drikkes). De kan vejlede på apoteket.
Tynd mave/diarre
Har du også tynd mave, evt. med blod i, skal du en tur omkring lægen og formenteligt have taget nogle afføringsprøver for betændelse i tarmen og blodprøver, der kan fortælle, om der er noget du ikke kan tåle. (fx mælk eller gluten)
Normal afføring
Blød daglig afføring og eneste andet symptom kan det dreje sig om funktionelle mavesmerter. Smerter, der kommer fordi tarmen er blevet "over" følsom og det ubevidst er maven, der sender beskeder om smerte ved selv små ændringer i tarmen. Det kan også være tegn på at der er noget der går en på/noget man er ked af/en dårlig oplevelse etc.
Hvis du har mindre søskende, kan du også have fået børneorm, typisk vil du så også bemærke kløe forneden og ved numsen.
Underlivet
Som du selv nævner kan det også være dit underliv. Et spørgsmål her kunne være om der er udflåd og hvis ja, hvordan det ser ud og om det lugter. Hvis du er seksuelt aktiv, skal du overveje om du kan have fået en kønssygdom eller være gravid (også selvom du har haft menstruation). Man kan også få smerter i underlivet pga cyster på æggestokkene eller endometriose, en tilstand, hvor der er livmoderslimhinde uden for livmoderen, ude i maven og på de andre organer. Hvis det kommer på det tidspunkt af måneden, hvor du regner med menstruationen kommer, kan det være livmoderen.
Blærebetændelse har ikke klassisk mavekramper, men kan være en mulighed.
Hvis det er turevise smerter kan det også være nyresten eller galdesten (det passer dog ikke helt med at smerterne sidder i underlivet).
Som du kan læse, er der mange muligheder for en årsag og et lægebesøg bliver nødvendigt. Da du er blevet 15-år kan du sagtens tage op og snakke med lægen uden dine forældre er med. Dog, hvis du har en forældre eller en anden voksen, du kan tage med, vil jeg anbefale dette. Der er formenteligt flere ting, der skal snakkes om og det kan være godt, at være to til at huske, hvad lægen sagde.
Jeg håber, I finder en årsag, så det kan blive lidt rarere at være dig. Rigtig god bedring.
Mange hilsner
Eva