Mave problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus , jeg har altid haft problemer med maven og er også ret sikker på jeg fik forstoppelse som lille, var det min skyld ellrr min mors? altså var det hendes ansvar da jeg var lille eller ? Anyway, det har så gjort at jeg nu har en hærmoride og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke snakke med min læge om det, det så meget for pinligt. den genere mig noglegange når jeg har hård mave så blødrr det jo lidt så jeg besluttede at jeg ville tage mig sammen oG drikke mere vand. Så det har jeg gjort i en uges tid og ærlig talt forstår jeg slet ikke min mave. nu hvor jeg drikker mindst 1 liter dagligt skal jeg hele tiden tisse og har tynd mave? jeg Spiser som jeg plejer, nogenlunde sundt men har kun fået det værre? jeg har også haft en sindssyg hovedpine de sidste par dage og det kan da ikke være væskemangel siden jeg drikker meget mere end jeg plejer? og please drop det det "snak med din mor eller nogle du stoler på" for det gør jeg ikke.
hilsen mig

Svar:
Hej du
De problemer, som du beskriver, er der ganske mange mennesker, der lider af fra tid til anden. Det gælder både forstoppelse og hæmorider. Meget af det går over af sig selv, men kan så komme igen senere i livet. Det har under ingen omstændigheder noget med din mor at gøre. Det er hverken din mors eller din skyld. Det er en del af livet, som de fleste må døje med undervejs. Lidt ligesom at være forkølet. Når det så er sagt, så er der nogle råd til forebyggelse af hæmorider, som jeg vil give dig her. Afføringen skal være blød, men stadig formet. Og det kan hjælpe at drikke vand, hvis afføringen er for hård. Det kunne lyde som om, at du bør skrue vandmængden lidt ned igen. Derudover skal man undgå at presse for meget med maven, når man går på toillettet. For meget pressen kan være med til at trykke hæmoriderne frem. Sidst, hvis disse råd ikke hjælper, så findes der salver og stikpiller, som kan få hæmoriderne til at forsvinde igen. Du kan få recept på disse hos din egen læge.
Håber at du kan bruge svaret.
Venlig Hilsen Jens-Christian