Manglende søvn
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej!
Jeg er efterhånden på bar bund med hvad jeg skal gøre for at falde i søvn om aftenen. Hele mit liv har jeg haft problemer med at falde i søvn, men de seneste 3 måneder har det været nærmest umuligt for mig. Jeg har i denne periode sovet 0-4 timer hver nat, og da jeg går i 2.g har det i høj grad påvirket min skolegang. Hver aften slukker jeg alt elektronik og prøver virkelig, men så snart jeg forsøger at sove begynder tankerne at flyve rundt i mit hovede og jeg kan slet ikke finde ro. Jeg er bange for at det vil påvirke både mig og min skolegang endnu mere end det allerede har gjort hvis det fortsætter - så mit spørgsmål er: Hvad kan jeg gøre? Findes der milde former for sovepiller og er det overhovedet nødvendigt i min alder?
Jeg har bragt det på banen med mine forældre, men de mente at medicinering til at sove var et sidespor og noget jeg slet ikke skulle begynde på. Er det fornuftigt?
Tak for tiden :)

Svar:
Kære du
Jeg forstår godt din frustration og føler virkelig med dig. Der er mange måder at angribe det på når man har svært ved at falde i søvn. Det er en rigtig god start at du slukker alt elektronik. Det er også vigtigt at man undgår ting der stimulerer kroppen senere på dagen (kaffe, te, cola, rygning). Der er flere måder at få mere ro i hovedet på - enten at få snakket med nogen hvis der er ting du er bekymret over eller at få skrevet tingene ned i en dagbog så du kan slippe tankerne igen.
Man kan også arbejde med kroppen og prøve med lidt rolig motion tidligt om aftenen (f.eks. en lille gåtur) eller noget afslappende (f.eks. yoga eller meditation). Forskellige ting virker for forskellige mennesker og du bliver nok nødt til at prøve dig frem. Jeg vil ikke anbefale sovepiller i din alder. Det vil være en dårlig idé at starte med sovemedicin i så ung en alder. Hvis du har prøvet alt af og fortsat har problemer synes jeg du skal tage en snak med din egen læge. Jeg ønsker dig held og lykke med det. Pas godt på dig selv.
Venlig hilsen
Lise