Manglende menstruation ved underernæring
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej med jer. Jeg er en pige på 15 år, 174 cm høj og pt. omkring 54-55 kg. Jeg har et problem som jeg virkelig håber i kan hjælpe mig med! I påskeferien blev jeg syg, almindelig influenza, og tabte mig de der 2 kg. som man jo altid gør efter et sygdomsforløb. Jeg har altid kæmpet med mit syn på min krop, altid syntes at der lige var 2 kg for meget på maven, så da jeg blev rask, elskede jeg bare den fornemmelse af en tom - og tynd mave, og jeg ønskede, at det skulle vare ved. Jeg ville sørge for, at de 2 kg. ikke kom tilbage. (Dengang vejede jeg omkring 59 kg) Jeg begyndte at motionere som en gal og mine kostvaner var helt ude i hampen! Jeg kom ned på de 51 kg og min menstruation udeblev selvfølgelig pga den manglede næring som skal til. Pt. har jeg ikke haft menstruation i ca. 4 måneder. Siden da er jeg kommet til fornuft og kommet op på min nuværende vægt. Men nu er jeg blevet bange for at den aldrig kommer igen! Hvad skal jeg gøre? Og kan det påvirke mine muligheder for at få børn i fremtiden?

Svar:
Hej med dig.
Godt du skriver herind, jeg kan godt forstå du bliver lidt nervøs når din krop ikke helt gør som du synes.
Først vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du er begyndt at spise normalt igen, og at du ikke tænker at du er for tyk. Det synes jeg er rigtig godt gået af dig.
I forhold til din menstruation, så skal den nok komme igen. Det er rigtigt at kroppen har brug for næring for at kunne danne de kønshormoner der styrer menstruationen. Kroppen skal lige komme sig oven på den underernæring du har været ude for, men jeg er sikker på, at den nok skal komme igen om noget tid, hvis du bliver ved med at spise normalt. Hvis du opretholder normal vægt vil denne enkelte episode ikke påvirke din evne til at få børn senere i livet, så det skal du ikke være bange for, men hvis du fortsat ikke får menstruation (altså når du når op i den alder hvor du gerne vil have børn), så får du heller ikke ægløsning og kan ikke blive gravid. Med andre ord: Hvis din menstruation igen bliver regelmæssig, påvirker det ikke din evne til at få børn. Hvis den ikke bliver regelmæssig kan det muligvis, og kun muligvis, påvirke fertiliteten.
Måske du stadig vejer en smule for lidt til at kroppen har overskud til at danne kønshormoner, og menstruationen først kommer igen når du har taget yderligere et par kilo på. Når det er sagt, synes jeg alligevel, at hvis du fortsat ikke har fået menstruation efter et halvt år, at du skal tale med din læge om det.
En sidste mulighed er, at du er blevet gravid, men det kræver selvfølgelig at du har haft samleje i den periode, eller lige før menstruationen er udeblevet. Hvis du har det, synes jeg du skal tage en graviditetstest.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea