Manglende mens og en nervøs pige
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej tøser,
Jeg skriver dette i håbet om virkelig at få svar. Jeg er i et virkelig stort dilemma og inderst inde er jeg også bange. Her for 14 dage siden ca. var jeg til en fest med min rigtig gode veninde, hvor vi så begge møder nogle drenge. Vi blev stangstive og jeg endte på et toilet med den ene af dem, hvor vi hyggede lidt, men jeg mener virkelig at kunne huske at han ikke var oppe i mig. Jeg skulle så have haft min menstruation i denne uge, men den er ikke kommer. Det bekymre mig virkelig, for så er det jeg tænker, "skete der mon mere?" osv. Jeg synes bare at kunne huske at det ikke skete. Vi havde også et kondom med derude, så inderst inde ved jeg jo godt jeg ikke er gravid, men det stresser mig dog alligevel, for hvorfor kommer det ikke? Jeg har været sammen med andre fyrer før, men aldrig ubeskyttet.
Har været på p piller det seneste år, men er lige stoppet pga. alvorlige bivirkninger. Kan dette være grunden til at jeg ikke får min mens? Jeg har dog haft den en enkel gang eller to siden jeg stoppede, så det undre mig lidt at den ikke kommer nu.
Kan det være fordi jeg er stresset og går rundt med konstante tanker omrking, "hvornår kommer den?"
Jeg har taget en graviditetstest, der sagde jeg ikke var gravid.
Jeg er virkelig bekymret, så det ville være dejligt, hvis I gad hjælpe.
Med venlig hilsen
Malle <3

Svar:
Hej Malle.
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er blevet bekymret, når din menstruation ikke er kommet, og jeg kan også godt forstå, at det gør dig bange. Jeg er glad for at høre, at du ikke har haft ubeskyttet sex tidligere, og det er naturligvis vigtigt, at du også fremover bruger kondom hver gang, du er sammen med en fyr. Så er du beskyttet mod graviditet og forskellige kønssygdomme.
Du kan kun være blevet gravid, hvis han har været oppe i dig uden kondom. Jeg synes, det er fornuftigt, at du har taget en graviditetstest, når du er usikker på, om han var oppe i dig. Når du har taget en graviditetstest en uge efter at du skulle have haft din menstruation, og den viser at du ikke er gravid, kan du godt regne med at du ikke er gravid. Alle kvinder vil i løbet af deres liv opleve, at deres menstruation er uregelmæssig i perioder. Nogle gange kan det være fordi, man har meget at tænke på - for eksempel om man er blevet gravid. Så jeg tror, du har meget ret i, at det kan være fordi du går rundt med konstante tanker om hvornår din menstruation kommer. Når du har haft din menstruation 1-2 gange siden du stoppede med p-pillerne, tror jeg ikke at det er det, der er årsagen til, at din menstruation er udeblevet.
Mit råd er altså til dig: Slap bare af, jeg er ret sikker på, at din menstruation kommer igen.
Mange hilsner
Christine