Manboobs

brevkassespørgsmål

Manboobs

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg er en dreng på 13 år og jeg har små manboobs er der noget man kan gøre uden at blive opereret?

Svar:

Kære du.

Tak for dit brev - det er godt du skriver ind. Det er ikke rart at gå med følelsen af, at ens krop ikke er som den skal være. Jeg kan sagtens forstå, at det er virkelig irriterende for dig! Hvis det hjælper, kan jeg fortælle at virkelig mange unge mænd har problemer med manboobs i større eller mindre grad ligesom dig.

I dit tilfælde tænker jeg umiddelbart, at det kan skyldes to ting:

Enten skyldes dine manboobs, at du er kommet i puberteten og at din krop lige nu gennemgår nogle hormon forandringer, som får brysterne til at vokse lidt. Eller også skyldes det fedtvæv. Hvis man er lidt overvægtig, kan man også få tendens til manboobs. Men du ville nok have skrevet at du var overvægtig, hvis det var tilfældet? Behandlingen er i hvert fald "simpel"; vægttab. Man kan også udvikle manboobs hvis man lige har haft et stort vægttab, men det skriver du heller ikke noget om?

Manboobs kan også være medfødte, men det er yderst sjældent, så jeg regner heller ikke med at det er dét, der er tilfældet hos dig?

De fleste læger vil ikke operere en ung fyr på din alder, så det er alligevel ikke en mulighed for dig nu.

Hvis det er dine hormoner, vil du sandsynligvis få at vide hos lægen, at der desværre ikke er så meget at gøre ved det lige nu. De fleste drenge oplever, at det går væk af sig selv med tiden, men du skal vide, at der godt kan gå nogle år.

Hvis du stadigvæk har det, når du fylder 18, vil du hos nogle læger blive sendt videre til en nærmere undersøgelse af din hormonbalance, for at finde ud af, hvad manboobs'ene kan skyldes. Men det er først når du bliver ældre, for i din alder nu, er det desværre for normalt til, at der bliver gjort særlig meget mere ved det.

Jeg synes altid det er en god idé at gå op og få en snak hos ens læge, når ens krop forandrer sig. Han kan også fortælle dig lidt mere og vil sikkert mærke efter om det føles normalt. Man skal som læge altid udelukke at det kan være brystkræft, men i dit tilfælde er risikoen virkelig minimal og det er ikke noget, du skal bekymre dig om, synes jeg. Men gå alligevel op til lægen for at få kigget på det.

Din læge vil måske også spørge lidt til dine motionsvaner, om du træner meget i træningscenter og sådan. Det gør han fordi nogle unge og voksne mænd, som træner meget, samtidig tager hormoner (kaldet steroider) for at få musklerne til at vokse sig endnu større (man kan kalde det en form for fitness-doping). Steroiderne kan også få deres bryster til at vokse. Men man kan tit se på folk om de har overnaturligt store muskler og derfor er det slet ikke sikkert, han kommer ind på den slags med dig.

Jeg er ked af ikke at kunne hjælpe dig mere end det, men du må samle en stor portion tålmodighed og håbe at de snart går i sig selv igen.

Du er velkommen til at skrive ind igen, hvis du har flere spørgsmål.

Mange venlige hilsner fra Mette