Mad
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg har det rigtig svært med mad og jeg har ikke nogen spiseforstyrrelse. Mit problem er, at jeg ikke spiser særlig meget i løbet af en dag.. Jeg kan finde på, at spise en halv bolle, lidt vindruer og ellers ikke mere. Jeg føler mig slet ikke sulten.. Jeg har slet ikke lysten. Fx i dag har jeg spist lidt chokolade, drukket 2 glas juice og spist 1 gulerod og jeg føler mig stadig mæt.. Hvad sker der?? Jeg har haft det sådan i snart 1 måned. Det er rigtig trælst det hele :( Jeg ved ikke, om jeg må skrive vægt og højde, men du må gerne slette det inden i lægger det ind. Jeg er 169 og vejer 49kg. Jeg hader, at være så tynd :( Jeg er forvirret.. Jeg vil ikke tabe mig, men alligevel kan jeg ikke få mad ned i maven. Findes der noget som kan gøre mig sulten? eller hjælpe mig med, at min vægt ikke falder yderligere?

Svar:
Kære du,
Godt du skriver ind, så vi kan finde ud af at få noget sul på din krop. :)
Det er rigtig vigtigt for kroppen at vi får nok næring og mad. Den skal bruge maden til at fungere. Så derfor kan det være rigtig usundt at veje for lidt. Der kan være flere grunde til at man mister appetiten. Det kan både være noget med kroppen, f.eks. at man er syg, men det kan også være noget med hovedet, f.eks. stress, tristhed eller tanker omkring maden. Langt oftest er det det sidste.
Så selvom du har svært ved at spise eller finde appetiten, så skal du prøve at tænke anderledes omkring maden. For det du skriver, du har spist, det er alt for lidt. Så du skal måske i en periode være mere striks omkring dig selv - ikke glemme måltider og spise lidt mere selvom du er mæt.
Her er nogle gode råd:
Spis mange små måltider. Drik ikke før et måltid. Både syrlige drikke (som citron eller juice) og motion stimulerer appetit-centeret i hjernen. Sørg for at det du spiser er rigt på energi. Spis fede oste, letmælk istedet for skummetmælk og put lidt smør eller olie på panden og i salaten. Vær ikke så fokuseret på at spise grønsager, da det vigtigste er at du får noget energi. Spis fx. kartoffelmos i stedet for kartofler. Varmt mad eller tilberedt mad er ofte nemmere at spise i store mængder fremfor rå salat eller rugbrødsmadder.
Så du må igang. Eventuelt kan du lave et skema, hvor du skriver ned hvad du spiser. Så kan du nå at opdage det, hvis du får for lidt, allerede midt på dagen. Du skal undgå at du inden du går i seng, kommer i tanke om, at du ikke har spist så meget. Så hold løbende regnskab i løbet af dagen. Dels opdager du det hvis der er for lidt og dels bliver du mere opmærksom på at spise mere.
Prøv de her ting af og så håber jeg det bliver nemmere for dig. Hvis det ikke bliver nemmere og du stadig synes det er rigtig svært at få spist din mad, så skal du lige tage et smut forbi lægen. Din læge kan snakke med dig og spørge dig om forskellige ting, og derfor komme med nogle mere præcise råd til dig.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line