Mørkt udflåd - hjælp!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej!
Jeg var for en uge siden sammen med en fyr uden beskyttelse. Vi vidste begge godt, at det var dumt, men han kom ikke, så vi tænkte ikke at der ville være en risiko for graviditet. Nu, en uge senere, er mit udflåd blevet brunt, hvilket det aldrig har været før. Jeg tror ikke, at det kan være et tegn på min menustration, da jeg først skal have den om 1 1/2 uge. Så hvorfor har det ændret sig? Er det et tegn på graviditet? Eller noget helt andet? Hjælp!!
Kh Agnes

Svar:
Kære Agnes.
Udflådet kan ændre sig af mange årsager, men de hypigste er, menstruation/pletblødning, svamp eller bakteriel ubalance/skedekatar, eller en kønssygdom feks. klamydia. Ved pletblødning/menstruation bliver det brundligt, og der kan komme lidt mørke klumper i. Grundet til at det bliver brunligt er, at blod bliver brunt når det ikke er frisk, og småblødninger fra livmoderen, kan godt være lidt tid om at komme ud, og så når det at blive brunt på veje ud. Ved svamp bliver udflådet typisk tykkere og mere hvidt, og så kan det godt lugte lidt, og derudover begynder det at klø i skridtet. Ved bakteriel ubalance (en tilstand hvor der pga. ændret surhedsgrad i skeden vokser "forkerte" bakterier), kan man få grønligt/brunligt udflåd. Det lugter også, og kan svie hvis man har samleje eller bruger tampon. Klamydia er lumsk, da der ikke altid kommer symptomer, men ændret udflåd kan være et symptom på det.
Pletblødning skal ikke behandles, men det skal svamp og bakteriel ubalance til gengæld med svampemiddel eller antibiotika. Klamydia er det meget vigtigt at du får tjekket om du har, da det kan gøre, at du ikke kan få børn, hvis du har en ubehandlet klamydiainfektion. Grunden til det er, at klamydia, uden at du mærker det, kan skabe en slags betændelse i dine æggeledere, så der kommer arvæv. I værste fald, kan det på længere sigt forhindre dig i at blive gravid, da dine æg ikke kan komme frem til din livmoder og blive befrugtet.
Hvis du er i tvivl om du kan være blevet gravid, så tag en graviditetstest hurtigst muligt, så får du i hvert fald udelukket det:-)
I det hele taget vil jeg anbefale dig at blive tjekket for kønssygdomme efter ubeskyttet sex. Mest for din egen skyld, men også for fremtidige sexpartneres skyld, så de ikke bliver smittet.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea